Abstract
The research aims to identify the activation of the culture of quality in the development of educational aids in a sample of schools in Salahalddin education, based on the hypothesis that do factors affect the activation of quality culture on the development of educational means?, The questionnaire was distributed to (130) schools in the center of Salah al-Din governorate and its branches, and recovered from them (116). After analyzing the data for the responses of the sample of the research, and testing the hypothesis using a number of tools and tools and verifying the hypothesis from which the research started. Several conclusions were reached, the essence of which is the need to pay attention to the dissemination of the culture of quality among the educational leaders School administrations in line with current competition variables, and conclude the research with a set of recommendations .
Abstract
يستهدف البحث التعرف على تفعيل ثقافة الجودة في تطوير الوسائل التعليمية لدى عينة من المدارس في تربية صلاح الدين، منطلقاً من فرضية مفادها هل تؤثر عوامل تفعيل ثقافة الجودة على تطوير الوسائل التعليمية؟، وقد تم توزيع الاستبانة على (130) من المدارس في مركز محافظة صلاح الدين وفروعها، واسترجعت منها (116)، وبعد تحليل البيانات لإجابات عينة البحث، واختبار الفرضية بالاستعانة بعدد من الوسائل والأدوات و التحقق من صحة الفرضية التي أنطلق منها البحث، وقد تم التوصل إلى عدة استنتاجات التي تركز جوهرها على ضرورة الاهتمام بنشر ثقافة الجودة لدى القيادات التعليمية وترسيخها باعتبارها ركيزة أسياسية لتطوير العملية التعليمية لدى ادارات المدارس بما يتماشى مع متغيرات المنافسة الحالية، وختم البحث بمجموعة من التوصيات.