Abstract
The research aimed to identify the mechanisms for protecting children from violence gender-based , by shedding light on the concept of violence gender-based , explaining its effects and the most important theories that explain it. To achieve the research objectives, the descriptive approach was used for its suitability to the research topic. The study reached a set of results, including: Violence gender-based is a behavior or set of behaviors directed against individuals or a person in particular because of their gender, whether male or female, especially children and females due to a number of facts, social values, and life incidents that are common and specific to the nature of each society. Violence gender-based includes actions that include acts that cause harm, threats, or any form of deprivation of freedom, and these acts can be practiced in secret or in public. The phenomenon of violence gender-based (GBV) in Iraq has historical implications linked to the pressures of life, values, and traditions based on the masculinity of society in all its aspects of life, and its manifestations have extended and worsened over time. Violence gender-based in all its forms leaves serious and long-term consequences on children physically, psychologically and socially. Theories explaining violence gender-based vary, but most of them emphasize that children (males and females) acquire violence from the surrounding environment. There are many international legal agreements and treaties that have been approved by the majority of the world's governments to promote social and legal work on gender equality and ending all forms of violence against children. Accordingly, the study came out with a set of proposals directed to the family, educational institutions, government agencies and civil society as a whole.
Keywords
family
School
society
Abstract
هدف البحث إلى التعرف على آليات حماية الأطفال من العنف المبني على أساس النوع الاجتماعي، من خلال تسليط الضوء على مفهوم العنف القائم على النوع الاجتماعي وبيان آثاره وأهم النظريات المفسرة له، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي لملائمته لموضوع البحث. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها: العنف القائم على أساس النوع الاجتماعي هو سلوك أو مجموعة سلوكيات موجهة ضد أشخاص أو شخص بحد ذاته بسبب جنسه ذكرا كان أو أنثى، لا سيما الأطفال والإناث بسبب عدد من الوقائع والقيم الاجتماعية والحوادث الحياتية المعاشة والخاصة بطبيعة كل مجتمع .يشمل العنف القائم على النوع الاجتماعي الأفعال التي تتضمن أعمالا تتسبب بالأذى، أو التهديد أو أي شكل من أشكال الحرمان من الحرية، ويمكن أن تمارس هذه الأفعال بالسر أو بالعلن. ظاهرة العنف القائم على النوع الاجتماعي ( GBV ) في العراق لها مدلولات تاريخية ارتبطت بضغوطات الحياة والقيم والتقاليد المبنية على ذكورية المجتمع بكل مجالاته الحياتية، وامتدت وتفاقمت تجلياتها عبر الزمن. يترك العنف المبني على النوع الاجتماعي بمختلف أنواعه تبعات خطيرة وطويلة الأجل على الأطفال من الناحية البدنية والنفسية والاجتماعية. تنوعت النظريات المفسرة للعنف القائم على النوع الاجتماعي ولكن أكثرها تؤكد على أن الأطفال ( الذكور والاناث ) يكتسبون العنف من البيئة المحيطة. هناك العديد من الاتفاقيات والمعاهدات القانونية الدولية التي وافقت عليها غالبية حكومات العالم لتعزيز العمل الاجتماعي والقانوي بشأن المساواة بين الجنسين وإنهاء جميع أشكال العنف ضد الأطفال، وبناء عليه خرجت الدراسة بمجموعة من المقترحات الموجهة للأسرة والمؤسسات التربوية والجهات الحكومية والمجتمع المدني ككل .
Keywords
الاسرة ، المجتمع، المدرسة