Abstract
To achieve the goal of the research, the researcher adopted the descriptive approach as a method for his study, because it is the appropriate approach to achieve the goal of the research. The research community consisted of Arabic language teachers and female teachers for the third intermediate grade in the General Directorates of Education in the governorate of Baghdad six, for the academic year 2021-2022, and their number is (1126) teachers. and school, and the researcher randomly chose the research sample to be representative of the research community, as it amounted to (166(
A teacher and his teacher in the six general directorates of education, Baghdad. As for the research tool, it was a questionnaire for creative thinking skills. The validity of the tool (the questionnaire) was confirmed by presenting it to the arbitrators. The questionnaire included (8) indicators, distributed over (3) skills, and Data collection and statistical analysis of the results using the weighted mean and percentage weight, the researcher reached results, including:
1- The indicator (the content includes various alternatives for solving scientific problems in more than one way) ranked first with a weighted mean (13.3) and a percentage weight (4,62(
2- Indicator (8) (the content directs the student to express the solution in his own language) ranked last with a weighted mean of (56.2) and a weight percentile of (2.51)
A teacher and his teacher in the six general directorates of education, Baghdad. As for the research tool, it was a questionnaire for creative thinking skills. The validity of the tool (the questionnaire) was confirmed by presenting it to the arbitrators. The questionnaire included (8) indicators, distributed over (3) skills, and Data collection and statistical analysis of the results using the weighted mean and percentage weight, the researcher reached results, including:
1- The indicator (the content includes various alternatives for solving scientific problems in more than one way) ranked first with a weighted mean (13.3) and a percentage weight (4,62(
2- Indicator (8) (the content directs the student to express the solution in his own language) ranked last with a weighted mean of (56.2) and a weight percentile of (2.51)
Keywords
creative thinking.
Abstract
يهدف البحث الحالي الى تعرف:( تقويم النصوص الأدبية المتضمنة في كتاب اللغة العربية للصف الثالث المتوسط في ضوء مهارات التفكير الإبداعي ):
ولتحقيق هدف البحث اعتمد الباحث المنهج الوصفي منهجاً لدراستهِ، لأنه المنهج المناسب لتحقيق هدف البحث، وقد تألف مجتمع البحث من مدرسي اللغة العربية ومدرساتها للصف الثالث المتوسط في المديريات العامة للتربية في محافظة بغداد الست، للعام الدراسي 2021- 2022، والبالغ عددهم
(1126) مدرس ومدرسه، وقد أختار الباحث عشوائياً عينة البحث لتكون ممثلة لمجتمع البحث، اذ بلغت (166) مدرس ومدرسه في المديريات العامة للتربية بغداد الست، وأما أداة البحث فكانت استبانة لمهارات التفكير الإبداعي، وقد تم التأكد من صدق الأداة (الاستبانة) من طريق عرضها على المحكمين، وقد تضمنت الاستبانة (8) مؤشر، موزعة على (3) مهارات، وبعد جمع البيانات وتحليل النتائج إحصائياً باستعمال الوسط المرجح والوزن المئوي، توصل الباحث الى نتائج منها:
1- وحصل المؤشر ( يتضمن المحتوى بدائل متنوعة لحل المشكلات العلمية بأكثر من طريقة ) على المرتبة الاولى بوسط مرجح (13،3) ووزن مئوي(4،62 ).
2- و حصل المؤشر ( 8 ) ( يوجه المحتوى الطالب للتعبير عن الحل بلغته الخاصة ) على المرتبة الاخيرة بوسط مرجح (56،2) ووزن مئوي (2،51 ).
ولتحقيق هدف البحث اعتمد الباحث المنهج الوصفي منهجاً لدراستهِ، لأنه المنهج المناسب لتحقيق هدف البحث، وقد تألف مجتمع البحث من مدرسي اللغة العربية ومدرساتها للصف الثالث المتوسط في المديريات العامة للتربية في محافظة بغداد الست، للعام الدراسي 2021- 2022، والبالغ عددهم
(1126) مدرس ومدرسه، وقد أختار الباحث عشوائياً عينة البحث لتكون ممثلة لمجتمع البحث، اذ بلغت (166) مدرس ومدرسه في المديريات العامة للتربية بغداد الست، وأما أداة البحث فكانت استبانة لمهارات التفكير الإبداعي، وقد تم التأكد من صدق الأداة (الاستبانة) من طريق عرضها على المحكمين، وقد تضمنت الاستبانة (8) مؤشر، موزعة على (3) مهارات، وبعد جمع البيانات وتحليل النتائج إحصائياً باستعمال الوسط المرجح والوزن المئوي، توصل الباحث الى نتائج منها:
1- وحصل المؤشر ( يتضمن المحتوى بدائل متنوعة لحل المشكلات العلمية بأكثر من طريقة ) على المرتبة الاولى بوسط مرجح (13،3) ووزن مئوي(4،62 ).
2- و حصل المؤشر ( 8 ) ( يوجه المحتوى الطالب للتعبير عن الحل بلغته الخاصة ) على المرتبة الاخيرة بوسط مرجح (56،2) ووزن مئوي (2،51 ).
Keywords
التفكير الإبداعي.