Abstract
Political literature is divided into two parts: what is written under the influence of political power; The second is the one who writes away from this influence. The first tends to the language of gesture, sign, or ambiguity; For fear of the power and empowerment of the authority, the work of the literary text is not by what it says publicly, but rather by what it passes in secret. As for the second, it leaves him the freedom to express and declare, and the novelist discourse of Karim Katafa belongs mostly to the second category - especially in his two novels, Layali Ibn Zuwal and Return to Valley of the Horses -. The sharpness that afflicted the Iraqi society, so he took his role in depicting reality and reflecting its transformations, although in his first novel he made a time distance between what he wrote and the events, as he started watching the conditions and then interacting with them, but this did not happen in his later novels, as The distance has been greatly reduced, which made his novelist discourse keep pace with the political and social events in his country, Iraq.
This research came in three main themes, which is what is required by the given narrative discourse of the writer Karim Katafa, and it constitutes a phenomenon for him, and these topics are:
- political violence
- Opposition and counter-violence
This research came in three main themes, which is what is required by the given narrative discourse of the writer Karim Katafa, and it constitutes a phenomenon for him, and these topics are:
- political violence
- Opposition and counter-violence
Abstract
يقسم الأدب ذو النزعة السياسية على قسمين: منه ما يُكتب تحت سطوة السلطة السياسية؛ وثانيهما الذي يكتب بعيداً عن هذه السطوة، فيميل الأول إلى لغة الإيماء أو الإشارة أو الغموض؛ خوفاً من سطوة السلطة وتمكنها، فيكون عمل النص الأدبي ليس بما يقوله علناً، بل بما يمرّره سرّاً، فهو يقول ما لا يعني، ويعني ما لا يقول، أي يلجأ إلى ما يعبّر عنه بالرمز الأصيل أو المعنى السري كما يعبر ريكور( )، أمّا الثاني فتترك له حرية البوح والتصريح، والخطاب الروائي عند كريم كطافة ينتمي أغلبه إلى الصنف الثاني - لا سيما في روايتيه ليالي ابن زوال و العودة إلى وادي الخيول -، فهو قد كُتب بعيداً عن قبضة السلطة، خطاب تفاعلي، قد انتعش في ظلّ التغيرات السياسية الحادة التي عصفت بالمجتمع العراقي، فأخذ دوره في تصوير الواقع وعكس تحولاته، على الرغم من أنّه في روايته الأولى قد جعل مسافة زمنية بين ما يكتبه والأحداث، إذ أخذ يراقب الأوضاع ومن ثمّ التفاعل معها، غير أنّ هذا لم يحصل في رواياته اللاحقة، إذ إنّ المسافة قد تقلصت بشكل كبير، الأمر الذي جعل خطابه الروائي مسايراً الأحداث السياسية والاجتماعية في بلده العراق.
وقد جاء هذا البحث في ثلاثة موضوعات رئيسة، ذلك بما يستدعيه معطى الخطاب الروائي عند الكاتب كريم كطافة، ويشكّل ظاهرة لديه، وهذه الموضوعات هي:
1- العنف السياسي
2- المعارضة والعنف المضاد
وقد جاء هذا البحث في ثلاثة موضوعات رئيسة، ذلك بما يستدعيه معطى الخطاب الروائي عند الكاتب كريم كطافة، ويشكّل ظاهرة لديه، وهذه الموضوعات هي:
1- العنف السياسي
2- المعارضة والعنف المضاد