Abstract
The current research aims to find out the obstacles to the use of digital education using smart devices and proposals for treating them from the point of view of professors in the History Department. The researcher followed the descriptive research approach for the research objectives and the intentional method in choosing creativity, after (30) learning in the history departments affiliated with the College of Education in Iraq, and it was done Designing a questionnaire to find out the opinion of teachers in the History Department after distributing it to them, verifying the proof and validity of the questionnaire, presenting it to a group of arbitrators, and supervising the obstacles that prevent the use of digital education using smart devices and recommendations for their treatments from their point of view. After the data was statistically presented, the results appeared. There is research on obstacles without use. Education in teaching includes that there is no laboratory for digital tools and modern digital tools necessary for education, in addition to the fact that the professors required in the History Department are not proficient in the technological skills necessary for digital education using smart devices, and they lack the ability and competence in this use of digital devices. In light of the results of the research, the research guides for scouting, holding the Flame Dance for all teaching staff and the request on how to use digital education using smart devices in university teaching.
Keywords
obstacles. digital education. smart devices
Abstract
يهدف البحث الحالي الى معرفة معوقات استعمال التعليم الرقمي باستخدام الاجهزة الذكية ومقترحات علاجها من وجهة نظر اساتذة قسم التاريخ وقد اتبعت الباحثة منهج البحث الوصفي لتحقيق اهداف البحث والطريقة القصدية في اختيار عينة البحث البالغ عددها (30) تدريسي في اقسام التاريخ التابعة الى الكلية التربوية في العراق، وتم تصميم استبانة لمعرفة وجهات نظر اساتذة قسم التاريخ بعد توزيعها عليهم والتحقق من ثبات وصدق الاستبانة بعرضها على مجموعة من المحكمين وتحتوي الاستبانة على المعوقات التي تحول دون استعمال التعليم الرقمي باستخدام الاجهزة الذكية ومقترحات علاجها من وجهة نظرهم، وبعد معالجة البيانات احصائيا، اظهرت نتائج البحث وجود معوقات تحول دون استعمال التعليم الرقمي في التدريس منها عدم تجهيز القاعات الدراسية بالأدوات والاجهزة الحديثة اللازمة للتعليم الرقمي اضافة الى أن اساتذة وطلبة قسم التاريخ لم يجيدوا المهارات التكنولوجيّة اللازمة للتعليم الرقمي باستخدام الاجهزة الذكية، وتنقصهم القدرة والكفاءة في استخدام هذه الاجهزة الرقمية . وفي ضوء نتائج البحث توصي الباحثة بضرورة عقد دورات تدريبية لجميع الهيئات التدريسية والطلبة حول كيفية استعمال التعليم الرقمي باستعمال الاجهزة الذكية في التدريس الجامع
Keywords
المعوقات. التعليم الرقمي. الاجهزة الذكية