Abstract
This study aimed to investigate the effect of the program counseling to alleviating post- traumatic stress disorder among a sample of Tikrit University students, sample consisted of (8) students from the first stage students in the Department of History / Faculty of Education (Humanities) / University of Tikrit, and then distributed randomly into two groups: an experimental group received its members pilot program according to cognitive-behavioral therapy to relieve post- traumatic stress disorder among a sample through guidance collective and by (12) session guidance, and a control group did not receive its members any training, adopted researcher scale (Davidson , 1987 ) , the results show statistical differences between the experimental group and the control group at (0, 05) and in the interest of the experimental group after its members received program in accordance with cognitive -behavioral therapy.
Abstract
هدفت الدراسة التعرف إلى اثر برنامج إرشادي للتخفيف من اضطراب ما بعد الضغوط الصدمية لدى عينة من طلبة جامعة تكريت ، تكونت عينة الدراسة من (8) طالبا وطالبة من طلبة المرحلة الأولى في قسم التاريخ/ كلية التربية (العلوم الإنسانية)/ جامعة تكريت، وزعوا عشوائيا إلى مجموعتين : مجموعة تجريبية تلقى افرادها برنامجا إرشاديا على وفق العلاج المعرفي السلوكي للتخفيف من اضطراب ما بعد الضغوط الصدمية تكونت من (12) جلسة ارشادية ، ومجموعة ضابطة لم يتلق أفرادها أي تدريب ، تبنى الباحث مقياس (دافيدسون ، 1987) ترجمة وتقنين عبد العزيز ثابت (2005) لقياس اضطراب ما بعد الضغوط الصدمية ، أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة عند مستوى (05,0) ولمصلحة المجموعة التجريبية بعد تلقي أفرادها برنامجا إرشاديا على وفق أسلوب العلاج المعرفي السلوكي ، وفي ضوء نتائج الدراسة وضعت مجموعة من التوصيات والمقترحات.