Abstract
This study seeks to deal with the methodology question in media and communication research within the digital space, and to stand on the various perceptions and concepts that have crystallized in the framework of the current research discussions, in addition to the nature of the prevailing methods or approaches within the digital space. Media and communication, in light of the epistemological transformations witnessed in these fields and other sciences with the emergence of the virtual society
Keywords
digital environment
epistemology
Media and communication research
Abstract
تسعى هذه الدراسة إلى مقاربة سؤال المنهج في بحوث الإعلام والاتصال داخل الفضاء الرقمي، والوقوف على مختلف التصورات والمفاهيم التي تبلورت في إطار النقاشات البحثية الراهنة، وطبيعة المنهج أو المناهج السائدة، داخل الفضاء الرقمي، إذ تحاول هذه الدراسة أن تقارب إشكالية تجديد مناهج البحث في علوم الإعلام والاتصال، في ظل التحولات الابستمولوجية التي عرفتها هذه العلوم وغيرها بظهور المجتمع الافتراضي. ذلك أن الشكل الذي استُدمجت به التكنولوجيا الحديثة في الحقبة المعاصرة جعلها تتحول إلى نمط عيش جديد، ظهرت معه ممارسات وأشكال اجتماعية جديدة....
Keywords
بحوث الاعلام والاتصال ، الابستمولوجيا، البيئة الرقمية