Abstract
Humanity has experienced throughout eras extensive, and cross-border wars, which had not been subjected to restrictions under certain legal rules governing the conduct of fighters during their outbreak. In these wars, each discount was attempted to eliminate his enemy, and thus, history is replete with many pages stained with blood.
These types of wars is still sweeping several countries, destroying milestones of civilization and national fortunes, and its cruelty has harmed human being. Given the disastrous results of wars that have inflicted to humans substantial and direct detriments, heavenly religions have laid down certain rules to safeguard people by crystallizing the principle of medical neutrality in order to mitigate cruelty of war.
Islam views war a means of removing obstacles facing the spread of Islam, preventing damage, publicizing Islamic principles and establishing an integrated humanitarian regime. With a view to create harmonization between those considerations on a part, and the exigencies of safeguarding human being on the other part, Islam has laid out a set of rules for governing the conducts of fighters in war-field, and for discriminating fighters from civilian.
However, by reason of scientific developments occurred in societies, which has, in turn, resulted in innovating modern weapons incapable to make distinguish between fighters and other civilian people, the international community began to pay attention to human aspect of armed conflicts, by focusing on safeguarding the rights of civilian people. These efforts have resulted in concluding the Geneva’s four Conventions of 1949, and their attached protocols of 1977. the international armed conflicts. Hence, ‘’the Principle of Medical Neutrality’’
These types of wars is still sweeping several countries, destroying milestones of civilization and national fortunes, and its cruelty has harmed human being. Given the disastrous results of wars that have inflicted to humans substantial and direct detriments, heavenly religions have laid down certain rules to safeguard people by crystallizing the principle of medical neutrality in order to mitigate cruelty of war.
Islam views war a means of removing obstacles facing the spread of Islam, preventing damage, publicizing Islamic principles and establishing an integrated humanitarian regime. With a view to create harmonization between those considerations on a part, and the exigencies of safeguarding human being on the other part, Islam has laid out a set of rules for governing the conducts of fighters in war-field, and for discriminating fighters from civilian.
However, by reason of scientific developments occurred in societies, which has, in turn, resulted in innovating modern weapons incapable to make distinguish between fighters and other civilian people, the international community began to pay attention to human aspect of armed conflicts, by focusing on safeguarding the rights of civilian people. These efforts have resulted in concluding the Geneva’s four Conventions of 1949, and their attached protocols of 1977. the international armed conflicts. Hence, ‘’the Principle of Medical Neutrality’’
Abstract
شهدت الإنسانية عبر العصور حروباً وكانت الحرب شاملة لاتحدها حدودٌ, ولا تقيدها قواعدٌ, تحكم سلوك المتحاربين أثناء القتال, وكان الخصم يحاول القضاء التام على خصمه(الطرف الآخر) والتاريخ مليء بصفحات ملطخة بدماء الأبرياء .
وهذه الحروب لاتزال تجتاح بلدان وتدمر معالم الحضارة والثروات الوطنية وتزداد قسوتها جيلاً بعد آخر إذ تعرض المدنيون وأفراد الخدمات الطبية لأبشع أساليب الوحشية والقسوة، نظراً لما تسببهُ الحروب من كوارث تصيب الإنسانية يدفع ضريبتها المباشرة السكان المدنيين والعاملين الصحيّين، ، وشرّعت الأديان السماوية الكثير من القواعد الإنسانية التي تكفل للمدنيين وللمحايدة الطبيّة الحماية والاحترام ، للتخفيف من وحشية آلياتها، وكان الإسلام الحنيف ينظر إلى الحرب بأنها وسيلة لإزالة العوائق أمام نشر العقيدة أو لدفع الضرر, وتحقيق بوادر السلام وإقامة نظامٍ إنسانيٍّ متكاملٍ ووضع فيه القيود على سلوك المقاتلين في الميدان وفرقّ بوضوح بين المقاتلين وغير المقاتلين .
وبتقدم المجتمعات وتطورها، الذي تشهده ترسانة الدول من الأسلحة التي لاتميز بين فئة محمية عن سواها وازدياد النزاعات والحروب ,أتجهت الأسرة الدولية إلى ضرورة الاهتمام بالجانب الإنساني للنزاعات المسلحة وضرورة حماية حقوق معينة لفئات معينة أثناء هذه النزاعات فتم إبرام اتفاقيات جنيف الأربع لعام 1949 والبروتوكولين الإضافيين عام1977، ومن هنا تتضح أهمية اتخاذ موضوعنا( مبدأ المحايدة الطبية في المنازعات المسلحة) .
وهذه الحروب لاتزال تجتاح بلدان وتدمر معالم الحضارة والثروات الوطنية وتزداد قسوتها جيلاً بعد آخر إذ تعرض المدنيون وأفراد الخدمات الطبية لأبشع أساليب الوحشية والقسوة، نظراً لما تسببهُ الحروب من كوارث تصيب الإنسانية يدفع ضريبتها المباشرة السكان المدنيين والعاملين الصحيّين، ، وشرّعت الأديان السماوية الكثير من القواعد الإنسانية التي تكفل للمدنيين وللمحايدة الطبيّة الحماية والاحترام ، للتخفيف من وحشية آلياتها، وكان الإسلام الحنيف ينظر إلى الحرب بأنها وسيلة لإزالة العوائق أمام نشر العقيدة أو لدفع الضرر, وتحقيق بوادر السلام وإقامة نظامٍ إنسانيٍّ متكاملٍ ووضع فيه القيود على سلوك المقاتلين في الميدان وفرقّ بوضوح بين المقاتلين وغير المقاتلين .
وبتقدم المجتمعات وتطورها، الذي تشهده ترسانة الدول من الأسلحة التي لاتميز بين فئة محمية عن سواها وازدياد النزاعات والحروب ,أتجهت الأسرة الدولية إلى ضرورة الاهتمام بالجانب الإنساني للنزاعات المسلحة وضرورة حماية حقوق معينة لفئات معينة أثناء هذه النزاعات فتم إبرام اتفاقيات جنيف الأربع لعام 1949 والبروتوكولين الإضافيين عام1977، ومن هنا تتضح أهمية اتخاذ موضوعنا( مبدأ المحايدة الطبية في المنازعات المسلحة) .