Abstract
This research aimed to define the difficulties facing teaching Arabic language grammar for the scientific branch / fifth secondary class in Mosul city by answering the following questions:¬
1. What are the difficulties facing teaching Arabic language grammar for the scientific branch / fifth secondary class according to teachers point of view?
2. Are there statistically significant differences between the answer of male and female teachers?
This research aimed to define the difficulties facing teaching Arabic language grammar for the scientific branch / fifth secondary class in Mosul city by answering the following questions:¬
1. What are the difficulties facing teaching Arabic language grammar for the scientific branch / fifth secondary class according to teachers point of view?
2. Are there statistically significant differences between the answer of male and female teachers?
1. What are the difficulties facing teaching Arabic language grammar for the scientific branch / fifth secondary class according to teachers point of view?
2. Are there statistically significant differences between the answer of male and female teachers?
This research aimed to define the difficulties facing teaching Arabic language grammar for the scientific branch / fifth secondary class in Mosul city by answering the following questions:¬
1. What are the difficulties facing teaching Arabic language grammar for the scientific branch / fifth secondary class according to teachers point of view?
2. Are there statistically significant differences between the answer of male and female teachers?
Abstract
يهدف البحث إلى تحديد الصعوبات التي تعترض عملية تدريس مادة قواعد اللغة العربية في الصف الخامس الإعدادي في مدينة الموصل وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية :
1. ماهي صعوبات تدريس مادة قواعد اللغة العربية في المرحلة الإعدادية/الفرع العلمي من وجهة نظر المدرسين والمدرسات لها؟.
2. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين إجابات المدرسين من جهة والمدرسات من جهة أخرى؟.
وقد تكونت عينة البحث من (34)مدرساً ومدرسة في المرحلة الإعدادية وبواقع(17) مدرساً و(17) مدرسة من المستمرين بالخدمة للعام الدراسي (2005-2006) وقد تم اختيارهم عشوائياً .
1. ماهي صعوبات تدريس مادة قواعد اللغة العربية في المرحلة الإعدادية/الفرع العلمي من وجهة نظر المدرسين والمدرسات لها؟.
2. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين إجابات المدرسين من جهة والمدرسات من جهة أخرى؟.
وقد تكونت عينة البحث من (34)مدرساً ومدرسة في المرحلة الإعدادية وبواقع(17) مدرساً و(17) مدرسة من المستمرين بالخدمة للعام الدراسي (2005-2006) وقد تم اختيارهم عشوائياً .