Abstract
Research Method: The current study relied on )the descriptive analytical
method(, which is considered one of the most important and widely used
research methods due to its flexibility and comprehensiveness in analyzing
various phenomena. This allows for a deeper understanding of the subject
under study, enabling the researcher to accurately diagnose and study the
reality.
Data Collection Tools: The current study relied on the )survey( as the
primary source for collecting data and information related to the study
problem.
Study Sample: The current study targeted (individuals working) in a group
of private hospitals (Iraq Private Hospital, Al-Hadi Surgical Specialized
Private Hospital, Al-Tawfiq Private Hospital), as (240) questionnaires
were distributed to individuals working in the hospitals studied, and the
results were analyzed based on structural equation modeling (SEM-PLS
partial squares method).
The research concluded that achieving added value in the hospitals studied
is reflected in increasing Customer satisfaction regarding the quality of
services offered and patients accommodation in them, by focusing the
administrations of the hospitals studied on providing easy access to the
required information and how to provide smooth communication
mechanisms with patients. By creating a stimulating and supportive work environment that encourages innovation and appreciates the efforts made
to provide distinguished service.
method(, which is considered one of the most important and widely used
research methods due to its flexibility and comprehensiveness in analyzing
various phenomena. This allows for a deeper understanding of the subject
under study, enabling the researcher to accurately diagnose and study the
reality.
Data Collection Tools: The current study relied on the )survey( as the
primary source for collecting data and information related to the study
problem.
Study Sample: The current study targeted (individuals working) in a group
of private hospitals (Iraq Private Hospital, Al-Hadi Surgical Specialized
Private Hospital, Al-Tawfiq Private Hospital), as (240) questionnaires
were distributed to individuals working in the hospitals studied, and the
results were analyzed based on structural equation modeling (SEM-PLS
partial squares method).
The research concluded that achieving added value in the hospitals studied
is reflected in increasing Customer satisfaction regarding the quality of
services offered and patients accommodation in them, by focusing the
administrations of the hospitals studied on providing easy access to the
required information and how to provide smooth communication
mechanisms with patients. By creating a stimulating and supportive work environment that encourages innovation and appreciates the efforts made
to provide distinguished service.
Keywords
added value
support strategies
Value addition strategies
Abstract
منهج البحثـ : اعتمدت الدراسة الحالية على (المنهج الوصـفي التحليلي) الذي يعد أحد أهم مناهج البحث العلمي واكثرها انتشارا, نظرا لما يتمتع به من مرونة وشمولية في تحليل الظواهر المختلفة, مما يتيح فهما اعمق للموضوع محل الدراسة, مما يتيح للباحث تشخيص الواقع ودراسته بدقة اكبر.
أدوات جمع البيانات: اعتمدت الدراسة الحالية على ( الاستبانة) كمصدر رئيسي في جمع البيانات والمعلومات حول مشكلة الدراسة .
عينة الدراسة: استهدفت الدراسة (الافراد العاملين) في مجموعة من المستشفيات الخاصة (مستششفى العراق الاهلي, مستشفى الهادي التخصصي الجراحي الاهلي, مستشفى التوفيق الاهلي) اذ تم توزيع (240) استمارة على الافراد العاملين في المستشفيات المبحوثة, وتم تحليل النتائج بالاعتماد على نمذجة المعادلات البنائية (طريقة المربعات الجزئية SEM-PLS).
توصل البحث ان تحقيق المستشفيات للقيمة المضافة ينعكس في زيادة رضا الزبائن عن جودة الخدمات المقدمة واماكن اقامة المرضى فيها, وذلك عبر تركيز ادارات المستشفيات المبحوثة عن اتاحة الوصول السهل الى المعلومات المطلوبة وكيفية توفير اليات تواصل سلسة مع المرضى , عبر تهيئة بيئة عمل محفزة وداعمة تشجع على الابتكار وتقدير الجهود المبذولة في سبيل تقديم خدمة متميزة.
أدوات جمع البيانات: اعتمدت الدراسة الحالية على ( الاستبانة) كمصدر رئيسي في جمع البيانات والمعلومات حول مشكلة الدراسة .
عينة الدراسة: استهدفت الدراسة (الافراد العاملين) في مجموعة من المستشفيات الخاصة (مستششفى العراق الاهلي, مستشفى الهادي التخصصي الجراحي الاهلي, مستشفى التوفيق الاهلي) اذ تم توزيع (240) استمارة على الافراد العاملين في المستشفيات المبحوثة, وتم تحليل النتائج بالاعتماد على نمذجة المعادلات البنائية (طريقة المربعات الجزئية SEM-PLS).
توصل البحث ان تحقيق المستشفيات للقيمة المضافة ينعكس في زيادة رضا الزبائن عن جودة الخدمات المقدمة واماكن اقامة المرضى فيها, وذلك عبر تركيز ادارات المستشفيات المبحوثة عن اتاحة الوصول السهل الى المعلومات المطلوبة وكيفية توفير اليات تواصل سلسة مع المرضى , عبر تهيئة بيئة عمل محفزة وداعمة تشجع على الابتكار وتقدير الجهود المبذولة في سبيل تقديم خدمة متميزة.
Keywords
استراتيجيات إضافة القيمة، استراتيجيات الدعم، القيمة المضافة.