Abstract
The research seeks to study the foundations of Arabic poetry in ancient Arabic criticism, and to show the influence of the Qur’anic text in its manifestation in the form in which it was previously known, and its connections to the concepts that were prevalent in Western criticism, and were taken from them by modern Arabs, such as: poetics, literature, aesthetic characteristics of the text, and others. The research took care of what Arab critics and rhetoricians stopped at in terms of critical and rhetorical artistic issues, each according to his thought and vision, such as: the issue of word and meaning, rhetorical displacements, metaphor, and other topics of Arabic rhetoric and criticism, the last of which is what Abdul-Qaher Al-Jurjani reached in his reception of the Qur’anic text, and the research of its vocabulary, which aroused his taste for reception, and he began to search in the studies of his predecessors, which he discovered that they were studies related to one issue in the text - each according to his approach - and the truth that he reached is that what distinguishes the Qur’anic text is the employment of the specialized artist In a specific context for the word or sentence, meaning that the context has its own effectiveness that stimulates the taste of the recipient, and in it he senses the beauty of his expression, and what is intended by it in this place and not in another.
Keywords
Arabic
features
Foundation
poetry
Quranic influence
Abstract
يسعى البحث إِلى دراسة أسس الشعرية العربيّة في النقد العربيّ القديم، وبيان تأثير النصّ القُرآني في تجليّها بالصورة التي عُرفت عليها سابقًا، وله ارتباطاته بالمفاهيم التي شاعت في النقد الغربي، وأخذها العرب المحدثون عنهم، مثل: البويطيقيا، والأدبية، وخصائص النصّ الجمالية، وغير ذلك، وقد اعتنى البحث بما وقف عنده النقاد والبلاغيون العرب من قضايا نقدية وفنية بلاغية كُلّ بحسب فكره ورؤيته، من مثل: قضية اللفظ والمعنى، والانزياحات البلاغية، والمجاز، وغيرها من مباحث البلاغة العربيّة والنّقد، وآخرها ما توصّل إليه عبدالقاهر الجرجاني في تلقيه النصّ القُرآني، وبحث مفرداته، التي أثارت ذائقة التلقي عنده، وراح يبحث في دراسات سابقيه، التي اكتشف أَنَّها دراسات تخص قضية واحدة في النصّ – كُلّ بحسب تناوله – والحقيقة التي توصّل إليها أَنَّ ما يميز النصّ القُرآني هو توظيف الفني المختص بسياق معين للمفردة أو الجُملة، بمعنى أَنَّ للسياق فاعليته التي تستثير ذائقة التلقي، ويستشعر فيها جمالية تعبيره، وما يُقصد منها في هذا الموطن من دون غيره.
Keywords
التأسيس، الشعرية، العربيّة، ملامح، التأثير القُرآني