Abstract
Administrative work is a human necessity that performs multiple functions for the individual and society. It has become a means to achieve the goals of society and a prominent element in the adequacy of the educational process. There must be an effective, modern administration that possesses the ingredients for success and has the mental capacity capable of solving the problems that the administration faces.
The current research aims to measure the administrative intelligence and job performance of middle school principals and their relationship. The search was limited to principals of middle schools in the General Directorates of Education, Baghdad/Al-Rusafa: (first - second) for the academic year (2022-2023). The researcher adopted the researcher’s administrative intelligence scale (Sharaf 2021) and the test (Al-Quraishi 2013) to measure job performance. Their validity and reliability were confirmed, and then they were applied to the research sample (200) male and female managers, using the Statistical Portfolio for Educational and Psychological Sciences (SPSS).
The following results were reached: -
1 - Preparatory school principals have administrative intelligence and there were no differences between males and females.
2- Middle school principals enjoyed job performance and there were no differences between males and females.
3- The research also found that there is a positive relationship between administrative intelligence and job performance among middle school principals
The researcher presented a number of recommendations and proposals.
The current research aims to measure the administrative intelligence and job performance of middle school principals and their relationship. The search was limited to principals of middle schools in the General Directorates of Education, Baghdad/Al-Rusafa: (first - second) for the academic year (2022-2023). The researcher adopted the researcher’s administrative intelligence scale (Sharaf 2021) and the test (Al-Quraishi 2013) to measure job performance. Their validity and reliability were confirmed, and then they were applied to the research sample (200) male and female managers, using the Statistical Portfolio for Educational and Psychological Sciences (SPSS).
The following results were reached: -
1 - Preparatory school principals have administrative intelligence and there were no differences between males and females.
2- Middle school principals enjoyed job performance and there were no differences between males and females.
3- The research also found that there is a positive relationship between administrative intelligence and job performance among middle school principals
The researcher presented a number of recommendations and proposals.
Keywords
administrative intelligence
job perfo rmance
middle school principals
Abstract
يعد العمل الاداري ضرورة إنسانية تؤدي وظائف متعددة للفرد والمجتمع وأصبحت وسيلة لتحقيق أهداف المجتمع وعنصرا مهماً في كفاءة العملية التربوية ، فلابد من وجود إدارة فاعلة حديثة تمتلك مقومات النجاح وذات امكانية عقلية قادرة على حل المشكلات التي تعترض لها الادارة , والبحث الحالي يهدف الى قياس الذكاء الاداري والاداء الوظيفي لدى مديري المدارس الاعدادية والعلاقة . وقد حددت البحث بـمديري المدارس الاعدادية لمديريات العامة للتربية بغداد/ الرصافة: (الاولى – الثانية) للعام الدراسي (2022-2023). وقامت الباحثة بتبني مقياس الذكاء الاداري للباحثة (شرف 2021) وتبني أختبار (القريشي 2013) لقياس الأداء الوظيفي وتم التأكد من صدقهما وثباتهما ومن ثم تم تطبيقهما على عينة البحث (200) مدير ومديرة وباستخدام الحقيبة الاحصائية للعلوم التربوية والنفسية ( SPSS) , تم التوصل الى النتائج الاتية : -
1 – إن مديري المدارس الاعدادية يتمتعون بالذكاء الاداري ولم يكن هنالك فروق بين الذكور والإناث .
2– إن مديري المدارس الاعدادية يتمتعون بالاداء الوظيفي و لم يكن هنالك فروق بين الذكور والاناث .
3- كما توصل البحث الى وجود علاقة إيجابية بين الذكاء الإداري والأداء الوظيفي لدى مديري المدارس الاعدادية
وقدمت الباحثة عدداً من التوصيات والمقترحات .
1 – إن مديري المدارس الاعدادية يتمتعون بالذكاء الاداري ولم يكن هنالك فروق بين الذكور والإناث .
2– إن مديري المدارس الاعدادية يتمتعون بالاداء الوظيفي و لم يكن هنالك فروق بين الذكور والاناث .
3- كما توصل البحث الى وجود علاقة إيجابية بين الذكاء الإداري والأداء الوظيفي لدى مديري المدارس الاعدادية
وقدمت الباحثة عدداً من التوصيات والمقترحات .
Keywords
الذكاء الإداري ،الأداء الوظيفي ، مديري المدارس الاعدادية