Abstract
The current study aims to identify (Moral Injury and its relationship to Emotional Blindness of feelings among medical college students) and the type of relationship between them. To achieve the goal of the study, the researcher adopted the Moral injury scale by (Abdul Rahman, 2023), and the scale in its final form consisted of (14) items. She also constructed a measure of Emotional Blindness of feelings, which in its final form consisted of (20) items. The researcher confirmed their psychometric properties, as they verified the validity and reliability of the two scales. Then, the two scales of the study were applied to a sample of (200) male and female students, who were selected randomly from students of the College of Medicine at the University of Diyala, and after statistical analysis of the data and processing it using statistical methods, which are: : A t-test for one sample, and a t-test for two samples. The study produced results that are:- The sample members have an average level of Moral Injury. There are statistically significant differences between the two stages (first and sixth) in Moral Injury. There is no study on Emotional Blindness in his sample. There are no statistically significant differences between the stages (first and sixth) in Emotional Blindness. It also found. There is correlation between the variables of Moral Injury and Emotional Blindness among college of medicine student.
Keywords
(Moral Injury
Emotional Blandness )
Abstract
تهدف الدراسة الحالية الى التعرف على ( الجرح الاخلاقي وعلاقته بعمى المشاعر لطلبة كلية الطب) ونوع الارتباط بينهما . ولتحقيق هدف الدراسة ، تبنت الباحثة مقياس الجرح الاخلاقي لـ ( عبد الرحمن ,2023 ) ، وتألف بصيغته النهائية من (14) فقرة ، كما قامت ببناء مقياس عمى المشاعر الذي تألف بصيغته النهائية من (20) فقرة ، وقد تأكدت الباحثة من خصائصهما السيكومترية عبر التحقق من صدق و ثبات المقياسين، ثم طبق مِقياسا الدراسة على العَينة البّالغة (200) طالب وطالبة ، تم اختيارهم بالطَريقة العَشوائية من طلبة كلية الطب في جامعة ديالى ، وبعد التحليل الاحصائي للبيانات ومعالجتها بواسطة وسائل احصائية وهي: اختبار تائي لعينة واحدة، واختبار تائي لعينتين خرجت الدراسة بنتائج وهي:- يوجد لدى افراد العينة مستوى متوسط من الجرح الاخلاقي ، وجود الفروق ذات الدلالة الاحصائية بين المرحلتين (الاولى والسادسة ) في الجرح الاخلاقي، لا يوجد لدى عينه البحث عمى المشاعر ، عدم وجود الفروق ذات الدلالة الاحصائية بين المرحلتين( الاولى والسادسة) في عمى المشاعر، كما وجدت بان هناك علاقة ارتباطية موجبة بين متغيري الجرح الاخلاقي وعمى المشاعر لدى طلبة كلية الطب.
Keywords
(الجرح الاخلاقي
عمى المشاعر )