Abstract
The current research aims to:
.The role of parents in caring for mental health as perceived by children.1
2.Differences in the role of parents in caring for mental health as perceived by children according to the gender variable (fathers, mothers)
To achieve the research objectives, a random sample of 200 male and female students was selected and a scale was built to measure mental health among sample members consisting of 24 paragraphs. The psychometric properties of the scale were extracted, including extracting apparent validity and indicators of construct validity represented by the discriminating power of the paragraphs and the relationship of the paragraph to the total score. The stability was extracted by the retest method. For the purpose of analyzing the results and unloading the data, the following statistical methods were used: arithmetic mean, standard deviation, and t-test for one sample and t-test for two independent samples
The research concluded with a set of recommendations and suggestions
Recommendations:
In light of the results of the current research, the researcher recommends the following recommendations:
1-The necessity of paying attention to students and providing the means and activities that help them to be able to improve their psychological health.
2-Paying attention to preparing more guidance programs and research to guide and advise students in middle and secondary schools.
Suggestions
1-In continuation of the current research, the researcher proposes the following:
Conducting a study on mental health and its relationship to emotional disorders.
Building a guidance program to improve mental health among students-
.The role of parents in caring for mental health as perceived by children.1
2.Differences in the role of parents in caring for mental health as perceived by children according to the gender variable (fathers, mothers)
To achieve the research objectives, a random sample of 200 male and female students was selected and a scale was built to measure mental health among sample members consisting of 24 paragraphs. The psychometric properties of the scale were extracted, including extracting apparent validity and indicators of construct validity represented by the discriminating power of the paragraphs and the relationship of the paragraph to the total score. The stability was extracted by the retest method. For the purpose of analyzing the results and unloading the data, the following statistical methods were used: arithmetic mean, standard deviation, and t-test for one sample and t-test for two independent samples
The research concluded with a set of recommendations and suggestions
Recommendations:
In light of the results of the current research, the researcher recommends the following recommendations:
1-The necessity of paying attention to students and providing the means and activities that help them to be able to improve their psychological health.
2-Paying attention to preparing more guidance programs and research to guide and advise students in middle and secondary schools.
Suggestions
1-In continuation of the current research, the researcher proposes the following:
Conducting a study on mental health and its relationship to emotional disorders.
Building a guidance program to improve mental health among students-
Abstract
يهدف البحث الحالي التعرف:
1 .التعرف على دور الوالدين في رعاية الصحة النفسية كما يدركها الابناء.
2.التعرف على الفروق في دور الوالدين في رعاية الصحة النفسية كما يدركها الابناء وفق متغير الجنس (الاباء، الامهات)
ولتحقيق اهداف البحث اختيرت عينة عشوائية عددها 200 تلميذ وتلميذة وتم بناء مقياس لقياس الصحة النفسية لدى افراد العينة تكون من 24 فقرة واستخرجت الخصائص السيكومترية للمقياس المتضمنة استخراج الصدق الظاهري ومؤشرات صدق البناء الممثلة بالقوة التمييزية للفقرات وعلاقة الفقرة بالدرجة الكلية واستخرج الثبات بطريقة التجزئة النصفية والفا كرونباخ ولغرض تحليل النتائج وتفريغ البيانات استخدمت الوسائل الاحصائية الاتية الوسط الحسابي الانحراف المعياري والاختبار التائي لعينة واحدة والاختبار التائي لعينتين مستقلتين
وانتهى البحث بمجموعة من التوصيات والمقترحات
التوصيات:
يوصي الباحث في ضوء نتائج البحث الحالي بالتوصيات الاتية:
1. ضرورة الاهتمام بالتلاميذ وتوفير الوسائل والانشطة التي تساعدهم ليتمكنوا تحسين الصحة النفسية لديهم.
2.الاهتمام بإعداد المزيد من البرامج الارشادية والبحوث لتوجيه وإرشاد التلاميذ في المدراس المتوسطة والاعدادية.
المقترحات:
استكمالاً للبحث الحالي يقترح الباحث اجراء ما يلي :
1- اجراء بحث الصحة النفسية وعلاقتها باضطراب الانفعالات.
2- بناء برنامج ارشادي لتحسين الصحة النفسية لدى التلاميذ.
1 .التعرف على دور الوالدين في رعاية الصحة النفسية كما يدركها الابناء.
2.التعرف على الفروق في دور الوالدين في رعاية الصحة النفسية كما يدركها الابناء وفق متغير الجنس (الاباء، الامهات)
ولتحقيق اهداف البحث اختيرت عينة عشوائية عددها 200 تلميذ وتلميذة وتم بناء مقياس لقياس الصحة النفسية لدى افراد العينة تكون من 24 فقرة واستخرجت الخصائص السيكومترية للمقياس المتضمنة استخراج الصدق الظاهري ومؤشرات صدق البناء الممثلة بالقوة التمييزية للفقرات وعلاقة الفقرة بالدرجة الكلية واستخرج الثبات بطريقة التجزئة النصفية والفا كرونباخ ولغرض تحليل النتائج وتفريغ البيانات استخدمت الوسائل الاحصائية الاتية الوسط الحسابي الانحراف المعياري والاختبار التائي لعينة واحدة والاختبار التائي لعينتين مستقلتين
وانتهى البحث بمجموعة من التوصيات والمقترحات
التوصيات:
يوصي الباحث في ضوء نتائج البحث الحالي بالتوصيات الاتية:
1. ضرورة الاهتمام بالتلاميذ وتوفير الوسائل والانشطة التي تساعدهم ليتمكنوا تحسين الصحة النفسية لديهم.
2.الاهتمام بإعداد المزيد من البرامج الارشادية والبحوث لتوجيه وإرشاد التلاميذ في المدراس المتوسطة والاعدادية.
المقترحات:
استكمالاً للبحث الحالي يقترح الباحث اجراء ما يلي :
1- اجراء بحث الصحة النفسية وعلاقتها باضطراب الانفعالات.
2- بناء برنامج ارشادي لتحسين الصحة النفسية لدى التلاميذ.