Abstract
Abstract
The current research aims to find out the level of psychological combustion and the value pattern of university students, and to achieve this goal, the researchers have adopted the measure (psychological combustion) as well as adopting the measure of "value pattern" prepared by Alport. Vernon, Lindzey, extracting their secometry properties from (sincerity and stability factor analysis), and applying these two measures to the research sample of (300) students with 150 males and (150) females, and after statistical analysis of the data the results showed the following :-
1- The sample of the current research does not enjoy the level of psychological burning.
2- Males enjoy higher psychological burn compared to females.
3- There are no differences in the level of psychological combustion. depending on the variable of the academic specialization (scientific- human).
4- The current research sample has a valuable pattern.
5- There are no statistically significant differences in the level of the value pattern depending on the gender variable (intelligence - female).
6- There are no statistically significant differences in the level of the value pattern depending on the variable of the academic specialization (scientific-human).
7- Identifying the correlation between psychological combustion and the value pattern of university students.
The current research aims to find out the level of psychological combustion and the value pattern of university students, and to achieve this goal, the researchers have adopted the measure (psychological combustion) as well as adopting the measure of "value pattern" prepared by Alport. Vernon, Lindzey, extracting their secometry properties from (sincerity and stability factor analysis), and applying these two measures to the research sample of (300) students with 150 males and (150) females, and after statistical analysis of the data the results showed the following :-
1- The sample of the current research does not enjoy the level of psychological burning.
2- Males enjoy higher psychological burn compared to females.
3- There are no differences in the level of psychological combustion. depending on the variable of the academic specialization (scientific- human).
4- The current research sample has a valuable pattern.
5- There are no statistically significant differences in the level of the value pattern depending on the gender variable (intelligence - female).
6- There are no statistically significant differences in the level of the value pattern depending on the variable of the academic specialization (scientific-human).
7- Identifying the correlation between psychological combustion and the value pattern of university students.
Abstract
المستخلص:
هدف البحث الحالي الى معرفة مستوى الاحتراق النفسي والنسق القيمي لدى طلبة الجامعة. ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثتان ببناء مقايس (الاحتراق النفسي) ، و تبني مقياس (النسق القيمي) المعد من قبل (Alport, Vernon , Lindzey) ، واستخراج خصائصهما السايكومترية من ( صدق وثبات وتحليل عاملي ) ، وتطبيق هذين المقياسين على عينة البحث البالغة (300) طالبا وطالبة بواقع (150) ذكرا و (150) أنثى ، وبعد التحليل الاحصائي للبيانات أظهرت النتائج ما يلي :-
1- أن عينة البحث الحالي لا يتمتعون بمستوى أحتراق نفسي .
2- الذكور يتمتعون بأحتراق نفسي أعلى مقارنة بالأناث .
3- لا توجد فروق في مستوى الاحتراق النفسي تبعا لمتغير التخصص الدراسي (علمي – أنساني)
4- أن عينة البحث الحالي يتمتعون بنسق قيمي .
5- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى النسق القيمي تبعا لمتغيرالجنس (ذكةر – أناث)
6- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى النسق القيمي تبعا لمتغيرالتخصص الدراسي (علمي – أنساني).
7- التعرف على العلاقة الارتباطية بين الاحتراق النفسي والنسق القيمي لدى طلبة الجامعة .
هدف البحث الحالي الى معرفة مستوى الاحتراق النفسي والنسق القيمي لدى طلبة الجامعة. ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثتان ببناء مقايس (الاحتراق النفسي) ، و تبني مقياس (النسق القيمي) المعد من قبل (Alport, Vernon , Lindzey) ، واستخراج خصائصهما السايكومترية من ( صدق وثبات وتحليل عاملي ) ، وتطبيق هذين المقياسين على عينة البحث البالغة (300) طالبا وطالبة بواقع (150) ذكرا و (150) أنثى ، وبعد التحليل الاحصائي للبيانات أظهرت النتائج ما يلي :-
1- أن عينة البحث الحالي لا يتمتعون بمستوى أحتراق نفسي .
2- الذكور يتمتعون بأحتراق نفسي أعلى مقارنة بالأناث .
3- لا توجد فروق في مستوى الاحتراق النفسي تبعا لمتغير التخصص الدراسي (علمي – أنساني)
4- أن عينة البحث الحالي يتمتعون بنسق قيمي .
5- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى النسق القيمي تبعا لمتغيرالجنس (ذكةر – أناث)
6- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى النسق القيمي تبعا لمتغيرالتخصص الدراسي (علمي – أنساني).
7- التعرف على العلاقة الارتباطية بين الاحتراق النفسي والنسق القيمي لدى طلبة الجامعة .