Abstract
If we follow the true knowledge that is without flaw, we will find that it is the knowledge resulting from the observation of the heart, not through the mind or sensory experience. This type of knowledge appears under the shadow of sincere work according to the rulings of religion, and thus it is the lofty and final fruit of true religion.
Our research touched on the knowledge of the heart, its concept, levels and conditions, and the concept of the heart in the Quran, i.e. what is meant by the term heart as a tool of perception. And that there is an intimate relationship between piety on the one hand and the heart on the other hand, because the knowledge of the heart and piety are twins. We also touched on the benefits of the knowledge of the heart.
From this standpoint, Sheikh Makarem Shirazi says: “The truth is that some sciences must be acquired through knowledge and learning in the prevailing and familiar manner, and another part of the divine sciences cannot be acquired by man except through the means of purifying the heart and cleansing the inner self with the water of knowledge and piety, and this is the light that is mentioned in the narrations that God casts into the heart of whoever is worthy of this honor “Knowledge is a light that God casts into the heart of whomever He wills”.
Our research touched on the knowledge of the heart, its concept, levels and conditions, and the concept of the heart in the Quran, i.e. what is meant by the term heart as a tool of perception. And that there is an intimate relationship between piety on the one hand and the heart on the other hand, because the knowledge of the heart and piety are twins. We also touched on the benefits of the knowledge of the heart.
From this standpoint, Sheikh Makarem Shirazi says: “The truth is that some sciences must be acquired through knowledge and learning in the prevailing and familiar manner, and another part of the divine sciences cannot be acquired by man except through the means of purifying the heart and cleansing the inner self with the water of knowledge and piety, and this is the light that is mentioned in the narrations that God casts into the heart of whoever is worthy of this honor “Knowledge is a light that God casts into the heart of whomever He wills”.
Keywords
heart
Interpretation of Al-Amthal
Knowledge
Abstract
لو تتبعنا العرفان الحقيقي الذي لا خدش فيه لوجدناه عبارة عن المعرفة الناتجة عن طريق المشاهدة القلبية، لا بواسطة العقل ولا بالتجربة الحسّية. وهذا اللون من المعرفة يظهر تحت ظلّ العمل المخلص بأحكام الدين، وبالتالي فهو الثمرة النافعة والنهائية للدين الحقيقي.
تطرق بحثنا هذا إلى المعرفة القلبية مفهومها ومراتبها وشروطها، ومفهوم القلب في القران أي ما المقصود من مفردة القلب باعتباره أداة من أدوات الإدراك. وان هناك علاقة طردية بين التقوى من جهة والقلب من جهة أخرى وذلك لان المعرفة القلبية والتقوى تؤامان. كما وتطرقنا أيضا إلى فوائد المعرفة القلبية.
ومن هذا المنطلق، يقول الشيخ مكارم الشيرازي: " والحقّ أنّ بعض العلوم يجب اكتسابها عن طريق العلم والتعلّم بالشكل السائد والمتعارف، وقسمٌ آخر من العلوم الإلهيّة لا تتحصّل للإنسان إلاّ بوسيلة تزكية القلب وتصفية الباطن بماء المعرفة والتقوى، وهذا هو النور الذي ورد في الروايات أنّ الله يقذفه في قلب من يليق بهذه الكرامة «العلم نورٌ يقذفه الله في قلب من يشاء». (مكارم،، 1434هـ -2013م، ط 1)(الشيرازي، مكارم، ج2: ص358)
تطرق بحثنا هذا إلى المعرفة القلبية مفهومها ومراتبها وشروطها، ومفهوم القلب في القران أي ما المقصود من مفردة القلب باعتباره أداة من أدوات الإدراك. وان هناك علاقة طردية بين التقوى من جهة والقلب من جهة أخرى وذلك لان المعرفة القلبية والتقوى تؤامان. كما وتطرقنا أيضا إلى فوائد المعرفة القلبية.
ومن هذا المنطلق، يقول الشيخ مكارم الشيرازي: " والحقّ أنّ بعض العلوم يجب اكتسابها عن طريق العلم والتعلّم بالشكل السائد والمتعارف، وقسمٌ آخر من العلوم الإلهيّة لا تتحصّل للإنسان إلاّ بوسيلة تزكية القلب وتصفية الباطن بماء المعرفة والتقوى، وهذا هو النور الذي ورد في الروايات أنّ الله يقذفه في قلب من يليق بهذه الكرامة «العلم نورٌ يقذفه الله في قلب من يشاء». (مكارم،، 1434هـ -2013م، ط 1)(الشيرازي، مكارم، ج2: ص358)
Keywords
المعرفة ، القلب ، التفسير الأمثل .