Abstract
The research aims to identify the institutional performance and its relationship to administrative skills, and to achieve the goal of the research, a questionnaire was designed for the purpose of field research and distributed it to the research sample, where the study community consists of principals and managers of middle schools, and after selecting the sample, 60 questionnaires were distributed, and after statistically processing it showed results The research indicates that the middle schools adopted the concept of institutional performance with all its components, but middle school principals enjoy a high level of institutional performance and a high level of management skills, and that there is a relationship that has demonstrated the effectiveness of institutional performance and management skills. The researcher recommends that the Ministry of Education should consider school principals as having an active and vital role in achieving the goals of society. And that the good and kind treatment based on respect and appreciation between school principals and members of the educational body should prevail in all schools clearly and explicitly.
Abstract
يهدف البحث الى التعرف على الاداء المؤسسي وعلاقته بالمهارات الادارية، ولتحقيق هدف البحث تم تصميم استبانة لغرض البحث الميداني وتوزيعها على عينة البحث، إذ يتكون مجتمع الدراسة من مديري ومديرات المدارس المتوسطة، وبعد اختيار العينة تم توزيع (60) استبانة، وبعد معالجتها إحصائياً أظهرت نتائج البحث الى أن المدارس المتوسطة تبنت مفهوم الاداء المؤسسي بكافة عناصره الا ان مديري المدارس المتوسطة يتمتعون بمستوى عال من الاداء المؤسسي ومستوى عالً من المهارات الادارية، وأن هناك علاقة أثبتت فاعلية الاداء المؤسسي والمهارات الادارية. ويوصي الباحث على أن وزارة التربية يجب أن تنظر الى مديري المدارس على أن لهم دور فعال وحيوي في تحقيق أهداف المجتمع. وأن المعاملة الحسنة والطيبة المبنية على الاحترام والتقدير بين مديري المدارس وأعضاء الهيئة التعليمية ينبغي أن تسود في كل المدارس بشكل واضح وصريح.