Abstract
The study aims to clarify the role of electronic management functions—namely planning, organizing, and controlling—in enhancing the management information system (MIS) with its components (inputs, processes, system, and feedback) among employees of the Erbil Governorate Nationality Directorate within the Ministry of Interior. It also seeks to determine the nature of the relationships of correlation and influence between the study variables, considering electronic management as the independent variable and the management information system as the dependent variable. The study, through its general framework, identified the research problem by posing several questions centered around the nature of the relationship and influence between the independent and dependent variables. To test the hypotheses, the descriptive-analytical method was adopted, involving the description of research variables and the examination of the correlation and influence between them. The field of the study was represented by the Ministry of Interior, specifically the Erbil Nationality Directorate, which employs (202) staff members. The research sample was limited to employees working in Information Technology - National ID, totaling (70) employees, including (10) specialists working in electronic system maintenance. A total of (60) questionnaires were distributed among employees directly involved with the electronic system for issuing national ID cards. Of these, (54) questionnaires were returned, and (49) questionnaires were deemed valid for statistical analysis. The hypotheses were tested using a set of statistical analyses and tests through the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS V.26). The study reached several conclusions, the most important of which was the existence of a significant relationship and a positive influence of electronic management functions on the management information system at both the overall and partial levels. The study recommended developing the technological infrastructure within organizations, updating and modernizing electronic devices to ensure their compatibility with the latest technologies and standards, and providing training courses for employees to effectively use electronic systems
Keywords
administrative information system
e-management
Erbil Nationality Directorate
Abstract
تهدف الدراسة إلى توضيح دور وظائف الإدارة الإلكترونية، والمتمثلة بـ(التخطيط، والتنظيم، والرقابة)، في تعزيز نظام المعلومات الإدارية بمكوناته (المدخلات، والعمليات، والنظام، والتغذية العكسية) لدى موظفي مديرية جنسية محافظة أربيل ضمن وزارة الداخلية، وتحديد طبيعة علاقات الارتباط والتأثير بين متغيري البحث، وذلك باعتبار الإدارة الإلكترونية متغيرًا مستقلًا ونظام المعلومات الإدارية متغيرًا تابعًا. انتهجت الدراسة، عبر إطارها العام، تحديد مشكلة الدراسة من خلال طرح عدة تساؤلات تتمحور حول طبيعة العلاقة والتأثير بين المتغير المستقل والمتغير التابع، ولغرض اختبار فرضياتها تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي عبر وصف متغيرات البحث، والكشف عن الارتباط والتأثير بين المتغيرات. وتمثّل ميدان البحث في وزارة الداخلية ومجتمع البحث في مديرية جنسية أربيل، التي يبلغ عدد موظفيها (202) موظفًا وموظفة، واقتصرت العينة المبحوثة على الموظفين العاملين في تكنولوجيا المعلومات - البطاقة الوطنية، والبالغ عددهم (70) موظفًا وموظفة، منهم (10) موظفين مختصين يعملون في مجال صيانة النظام الإلكتروني. وتم توزيع (60) استمارة على الموظفين الذين يعملون فعليًا على النظام الإلكتروني لإصدار البطاقة الوطنية، بينما بلغ عدد الاستمارات المعادة (54) استمارة، وعدد الاستمارات الصالحة لغرض التحليل الإحصائي (49) استبانة. تم اختبار الفرضيات من خلال مجموعة من التحاليل والاختبارات الإحصائية عبر برنامج التحليل الإحصائي (SPSS V.26). وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أهمها وجود علاقة معنوية وتأثير إيجابي لوظائف الإدارة الإلكترونية في نظام المعلومات الإدارية على المستويين الكلي والجزئي. وأوصت الدراسة بتطوير البنية التحتية التكنولوجية في المنظمات، وتحديث وتطوير الأجهزة الإلكترونية لضمان توافقها مع أحدث التقنيات والمعايير، وتقديم دورات تدريبية للموظفين على استخدام الأنظمة الإلكترونية بشكل فعّال.
Keywords
الإدارة الإلكترونية، نظام المعلومات الإدارية، مديرية جنسية اربيل