Abstract
Social responsibility is an area can not be overlooked in light of organizations
seek to survival, according to the current study, aimed to identify the compatibility
of social responsibility by dimensions internal and external, with the dimensions
of the strategic orientation (vision, mission, values, goals and targets) regardless of
the sector they belong to, and to verify that relied on technology-resolution and the
interview, books, documented data collection, and was relying on a
program (spss) to monitor the results indicated among other conclusions expressed
in the conclusion follows (although there is consensus between the social
responsibility and the dimensions of the strategic direction but did not vary
in dimensions, which refers to the interest of social responsibility, but not within
the logical relationship between the dimensions of the strategic
orientation and both companies).
This was put forward many recommendations that would enhance
the correction, including the practices of social responsibility first and then makes
it a strategic orientation for the two
seek to survival, according to the current study, aimed to identify the compatibility
of social responsibility by dimensions internal and external, with the dimensions
of the strategic orientation (vision, mission, values, goals and targets) regardless of
the sector they belong to, and to verify that relied on technology-resolution and the
interview, books, documented data collection, and was relying on a
program (spss) to monitor the results indicated among other conclusions expressed
in the conclusion follows (although there is consensus between the social
responsibility and the dimensions of the strategic direction but did not vary
in dimensions, which refers to the interest of social responsibility, but not within
the logical relationship between the dimensions of the strategic
orientation and both companies).
This was put forward many recommendations that would enhance
the correction, including the practices of social responsibility first and then makes
it a strategic orientation for the two
Abstract
أصبحت المسؤولية الاجتماعية مجالاً لا يمكن إغفالها في ظل سعي المنظمات للبقاء، ووفقاً لذلك هدفت الدراسة الحالية التعرف على مدى توافق المسؤولية الاجتماعية بأبعادها الداخلي والخارجي، مع أبعاد التوجه الاستراتيجي ( رؤية والرسالة، والقيم والأهداف والغايات بغض النظر عن القطاع الذي تنتمي إليه وللتحقق من ذلك تم الاعتماد على تقنية الاستبانة والمقابلة والكتب الموثقة لجمع البيانات ، وتم الاعتماد على برنامج (spss) لرصد نتائج أشرت جملة استنتاجات يعبر عنها الاستنتاج الأتي ) على الرغم من وجود توافق بين المسؤولية الاجتماعية وأبعاد التوجه الاستراتيجي إلا أنها لم تتباين في أبعاده، وهو الأمر الذي يشير إلى الاهتمام بالمسؤولية الاجتماعية ولكن ليس على مستوى أبعاد التوجه الاستراتيجي كافة ولكلا الشركتين.
هذا، وتم طرح العديد من التوصيات من شأنها تصويب بما يعزز من ممارسات المسؤولية الاجتماعية أولا ومن ثم يجعل منها توجها استراتيجيا وللشركتين.
هذا، وتم طرح العديد من التوصيات من شأنها تصويب بما يعزز من ممارسات المسؤولية الاجتماعية أولا ومن ثم يجعل منها توجها استراتيجيا وللشركتين.