Abstract
The research aims to identify theimpact of digital media on the development of social skills in children (early childhood stage). It used the descriptive analytical approach and the questionnaire tool on a sample of (55) respondents from caregivers in early childhood centers in Damascus. The research concluded with a set of results, the most important of which are: Digital media has an acceptable effect on the development of cooperation skills in children in terms of the child's participation in various motor activities and his use of his friends' tools when needed. Digital media has a limited impact on developing children's emotional participation and order skills. Digital media also has an acceptable effect on the development of order skills for children in terms of the child's adherence to his role when asked.
Keywords
Child
Digital media
early childhood
social skills
Abstract
يهدف البحث إلى التعرُّف على تأثير الإعلام الرقمي في تنمية المهارات الاجتماعية لدى أطفال (مرحلة الطفولة المبكرة)، ويستخدم المنهج التحليلي الوصفي وأداة الاستبيان على عينة مكونة من (55) مبحوث من مقدمي الرعاية في مراكز الطفولة المبكرة في دمشق، ومن أبرز نتائج البحث: يؤثر الاعلام الرقمي بدرجة مقبولة في تنمية مهارة التعاون لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المبكرة من حيث مشاركة الطفل في الأنشطة الحركية المختلفة واستخدامه أدوات أصدقائه عند الحاجة، ويؤثر الاعلام الرقمي بدرجة ضعيفة في تنمية مهارتي المشاركة الوجدانية والنظام للأطفال، كما ويؤثر بدرجة مقبولة في تنمية مهارة النظام للأطفال في مرحلة الطفولة المبكرة من حيث تقيّد الطفل بدوره عندما يُطلب منه، ويُسهم مقدمي الرعاية بشكل ضعيف في توظيف أدوات الاعلام الرقمي في تنمية المهارات الاجتماعية للأطفال، من حيث تدريب الطفل على كيفية حماية نفسه من أخطار الاعلام الرقمي.
Keywords
الإعلام الرقمي، المهارات الاجتماعية، الطفل، الطفولة المبكرة