Abstract
There are two basic starting points, the first of which is an interpreter of the statement -mostly in the ancient era-, and another statement -the modern statement school- and the two starting points are:
First: The approach statement is a means, not an end: Many commentators, especially the old ones, see that the interpretation of the statement is considered a means and not an end, so the purpose of the statement’s behavior is to prove the miraculousness of the Qur’an, and to respond to everything that doubts the Qur’anic text, so this approach becomes a defensive tool. About the Holy Qur’an first, and a means of understanding the Qur’an as a religion that guides people with the most eloquent and accurate words in expressing meanings, secondly.
Secondly: the statement is a goal, from which other purposes diverge: This trend began with Sheikh Amin al-Khouli, the founder of the new school of approach to the statement, and he and his followers believe that the first purpose of interpretation today is purely literary, not affected by any consideration behind it, and accordingly it is verified. Another purpose intended. We will shed light on this new approach when examining this approach in its modern form.
First: The approach statement is a means, not an end: Many commentators, especially the old ones, see that the interpretation of the statement is considered a means and not an end, so the purpose of the statement’s behavior is to prove the miraculousness of the Qur’an, and to respond to everything that doubts the Qur’anic text, so this approach becomes a defensive tool. About the Holy Qur’an first, and a means of understanding the Qur’an as a religion that guides people with the most eloquent and accurate words in expressing meanings, secondly.
Secondly: the statement is a goal, from which other purposes diverge: This trend began with Sheikh Amin al-Khouli, the founder of the new school of approach to the statement, and he and his followers believe that the first purpose of interpretation today is purely literary, not affected by any consideration behind it, and accordingly it is verified. Another purpose intended. We will shed light on this new approach when examining this approach in its modern form.
Keywords
methodologies interpreting
modern subjective methodologies.
Abstract
يوجد منطلقَانِ أساسيّانِ ينطلق من أولاهما مفسّرٌ بيانيٌّ -في العصر القديم غالبًا-، وينطلق من ثانيهما مفسّرٌ بيانيٌ آخر -المدرسة البيانيّة الحديثة- والمنطلقانِ هما:
أوّلًا: المنهج البيانيّ وسيلة لا غاية: يرى كثير من المفسّرين، ولاسيما القدماء منهم، أنّ التّفسير البيانيّ، يُعد وسيلةً لا غايةً، فتكون غايةُ سلوك النّهْج البيانيّ إثباتَ إعجاز القرآن، وردّ كلّ ما يُشكّك في النّصّ القرآنيّ، فيُصبح هذا المنهج أداةً دفاعيّة عن القرآن الكريم أوّلًا، ووسيلةً لفهم القرآن بوصفه دينًا يرشد النّاس بأفصح الألفاظ وأدقها في التّعبير عن المعاني ثانيًا.
ثانيًا: المنهج البيانيّ غاية تتشعّب منه الأغراض الأخرى: بدأ هذا الاتّجاه مع الشّيخ أمين الخوليّ، مؤسّس مدرسة المنهج البيانيّ الجديدة، فهو وأتباعه يرَوْنَ أنّ المقصد الأوّل للتّفسير اليوم أدبيٌّ محضٌ ، غير متأثّرٍ بأيِّ آراءٍ وراء ذلك، وعليه يتوقّف تحقّق كلّ غرضٍ آخر يُقصَدُ إليه، هذه هي نظرتهم إلى التّفسير اليوم، وهذا غرضهم منه، وعلى هذا الأساس يتقدّمون لبيان طريقة تناوله ومنهج درسه. وسوف نسلّط الضّوء على هذا المنهج الجديد عند الوقوف على هذا المنهج في صورته الحديثة.
أوّلًا: المنهج البيانيّ وسيلة لا غاية: يرى كثير من المفسّرين، ولاسيما القدماء منهم، أنّ التّفسير البيانيّ، يُعد وسيلةً لا غايةً، فتكون غايةُ سلوك النّهْج البيانيّ إثباتَ إعجاز القرآن، وردّ كلّ ما يُشكّك في النّصّ القرآنيّ، فيُصبح هذا المنهج أداةً دفاعيّة عن القرآن الكريم أوّلًا، ووسيلةً لفهم القرآن بوصفه دينًا يرشد النّاس بأفصح الألفاظ وأدقها في التّعبير عن المعاني ثانيًا.
ثانيًا: المنهج البيانيّ غاية تتشعّب منه الأغراض الأخرى: بدأ هذا الاتّجاه مع الشّيخ أمين الخوليّ، مؤسّس مدرسة المنهج البيانيّ الجديدة، فهو وأتباعه يرَوْنَ أنّ المقصد الأوّل للتّفسير اليوم أدبيٌّ محضٌ ، غير متأثّرٍ بأيِّ آراءٍ وراء ذلك، وعليه يتوقّف تحقّق كلّ غرضٍ آخر يُقصَدُ إليه، هذه هي نظرتهم إلى التّفسير اليوم، وهذا غرضهم منه، وعلى هذا الأساس يتقدّمون لبيان طريقة تناوله ومنهج درسه. وسوف نسلّط الضّوء على هذا المنهج الجديد عند الوقوف على هذا المنهج في صورته الحديثة.
Keywords
مناهج؛ التّفسير؛ المناهج التّفسيريّة؛ المناهج الحديثة