Abstract
The current study aims to identify «social comparison among public and private kindergarten teachers.» The research was limited to female kindergarten teachers working in public and private kindergartens during the academic year (2024–2025). The researcher adopted the descriptive correlational method. The research sample consisted of 200 female teachers from the General Directorate of Education in Baghdad Al-Karkh/2. To implement the study, the following procedures were carried out: constructing a Social Comparison Scale composed of 24 items. The researcher ensured the validity and psychometric properties of the scale, including item difficulty, discrimination power, and reliability. The SPSS statistical package was used for data analysis. The results of the study indicated that kindergarten teachers in public schools demonstrated a higher level of social comparison compared to their counterparts in private schools. Furthermore, social comparison among kindergarten teachers is influenced by the surrounding social environment, which is often characterized by intellectual rigidity, where educational and social concepts are transmitted by families and communities as fixed, unquestionable truths, hindering openness to change or critical thinking.
In light of the findings, it is recommended to strengthen collaboration between public and private kindergartens and relevant community entities, such as civil society organizations and educational departments. This can be achieved through organizing joint initiatives aimed at fostering professional and social interaction among teachers, which would deepen their understanding of their educational and social roles and help reduce the gap between teachers in both sectors.
It is also recommended to design and implement specialized training programs for kindergarten teachers that focus on enhancing social awareness, as well as improving communication, collaboration, and the exchange of educational experiences. These efforts would contribute to improving the educational environment in both public and private kindergartens.
The researcher suggests designing a training program aimed at developing positive social comparison skills among kindergarten teachers. This program would seek to enhance their level of professional satisfaction and job commitment, and its impact would then be measured among teachers in both public and private sectors, with a comparison made between its results and those of the current study.
In light of the findings, it is recommended to strengthen collaboration between public and private kindergartens and relevant community entities, such as civil society organizations and educational departments. This can be achieved through organizing joint initiatives aimed at fostering professional and social interaction among teachers, which would deepen their understanding of their educational and social roles and help reduce the gap between teachers in both sectors.
It is also recommended to design and implement specialized training programs for kindergarten teachers that focus on enhancing social awareness, as well as improving communication, collaboration, and the exchange of educational experiences. These efforts would contribute to improving the educational environment in both public and private kindergartens.
The researcher suggests designing a training program aimed at developing positive social comparison skills among kindergarten teachers. This program would seek to enhance their level of professional satisfaction and job commitment, and its impact would then be measured among teachers in both public and private sectors, with a comparison made between its results and those of the current study.
Keywords
environmental awareness
Environmental Responsibility
Intermediate Stage
teachers
Abstract
هدف البحث الحالي التعرف على» المقارنة الاجتماعية لدى معلمات رياض الاطفال الحكومية والاهلية « اقتصر البحث الحالي على معلمات رياض الاطفال الحكومية والاهلية للعام الدراسي (2024 – 2025)م، استعملت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي العلي المقارن ، تتكون عينة البحث من (200) معلمة التابعة لمديرية بغداد الكرخ الثانية، ومن متطلبات تطبيق البحث القيام بالإجراءات الآتية : (بناء اداة المقارنة الاجتماعية متكون من (24) فقرة، إذ تأكدت الباحثة من صدق المقاييس والخصائص السايكرومترية المتمثلة بـ(معامل الصعوبة والقوة التميزية والثبات)، إذ استعملت الباحثة الحقيبة الإحصائية (SPSS) لتحليل البيانات، أظهرت نتائج الدراسة أن تتمتع معلمات رياض الأطفال في المدارس الحكومية بمستوى أعلى من المقارنة الاجتماعية مقارنة بنظيراتهن في المدارس الأهلية ، كما أن المقارنة الاجتماعية لدى معلمات رياض الأطفال تتأثر بالبيئة الاجتماعية المحيطة التي يسودها في بعض الأحيان طابع الجمود الفكري، حيث تُكتسب المفاهيم التربوية والاجتماعية من الأسرة والمجتمع المحلي باعتبارها مسلمات غير قابلة للنقاش أو التطوير.
في ضوء النتائج، يُوصى بتعزيز التعاون بين رياض الأطفال (الحكومية والأهلية) والجهات المجتمعية ذات العلاقة، مثل مؤسسات المجتمع المدني والدوائر التربوية، من خلال تنظيم مبادرات مشتركة تهدف إلى تنمية التفاعل المهني والاجتماعي بين المعلمات، بما يعمّق من إدراكهن لأدوارهن التربوية والاجتماعية، ويسهم في تقليل الفجوة بين المعلمات في القطاعين.
يوصى بإعداد وتنفيذ برامج تدريبية متخصصة لمعلمات رياض الأطفال تركز على تنمية الوعي الاجتماعي، وتعزيز مهارات التواصل والتعاون، وتبادل الخبرات التربوية، بما يساهم في تحسين البيئة التعليمية داخل الروضات الحكومية والأهلية على حد سواء.
تقترح الباحثة :
1)تصميم برنامج تدريبي يستهدف تنمية مهارات المقارنة الاجتماعية الإيجابية لدى عينات اخرى.
2) المقارنة الاجتماعية وعلاقتها بمتغيرات ( مستوى الرضا المهني ، والانتماء الوظيفي
في ضوء النتائج، يُوصى بتعزيز التعاون بين رياض الأطفال (الحكومية والأهلية) والجهات المجتمعية ذات العلاقة، مثل مؤسسات المجتمع المدني والدوائر التربوية، من خلال تنظيم مبادرات مشتركة تهدف إلى تنمية التفاعل المهني والاجتماعي بين المعلمات، بما يعمّق من إدراكهن لأدوارهن التربوية والاجتماعية، ويسهم في تقليل الفجوة بين المعلمات في القطاعين.
يوصى بإعداد وتنفيذ برامج تدريبية متخصصة لمعلمات رياض الأطفال تركز على تنمية الوعي الاجتماعي، وتعزيز مهارات التواصل والتعاون، وتبادل الخبرات التربوية، بما يساهم في تحسين البيئة التعليمية داخل الروضات الحكومية والأهلية على حد سواء.
تقترح الباحثة :
1)تصميم برنامج تدريبي يستهدف تنمية مهارات المقارنة الاجتماعية الإيجابية لدى عينات اخرى.
2) المقارنة الاجتماعية وعلاقتها بمتغيرات ( مستوى الرضا المهني ، والانتماء الوظيفي
Keywords
المقارنة الاجتماعية، المعلمات، رياض الأطفال، الحكومية والأهلية.