Abstract
The current research aims to know the effect of the democratic points strategy on the achievement of university students in the subject of general teaching methods. To achieve the research objective, the researcher formulated the following null hypothesis:
There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average achievement scores of students studying according to the Democratic points strategy and the level of achievement scores of students studying by the lecture method in the dimensional Achievement Test prepared for this purpose, the researcher chose the experimental design with partial control of two groups ( an experimental group and a control group ) and a dimensional the control group was represented by (53) male and female students, and the researcher made an equivalence between the two groups Research, and the experiment ended with the application of an achievement test The researcher used the statistical package of Social Sciences spss for statistical treatments, the current research found that the strategy of Democratic points has achieved its effectiveness through the superiority of the experimental group over the control group, the researcher recommended the need to encourage teachers to use teaching strategies emanating from the constructive theory, including the strategy of Democratic points because of the quality of learning and encourages teamwork.
There is no statistically significant difference at the level of (0.05) between the average achievement scores of students studying according to the Democratic points strategy and the level of achievement scores of students studying by the lecture method in the dimensional Achievement Test prepared for this purpose, the researcher chose the experimental design with partial control of two groups ( an experimental group and a control group ) and a dimensional the control group was represented by (53) male and female students, and the researcher made an equivalence between the two groups Research, and the experiment ended with the application of an achievement test The researcher used the statistical package of Social Sciences spss for statistical treatments, the current research found that the strategy of Democratic points has achieved its effectiveness through the superiority of the experimental group over the control group, the researcher recommended the need to encourage teachers to use teaching strategies emanating from the constructive theory, including the strategy of Democratic points because of the quality of learning and encourages teamwork.
Keywords
achievement
constructivist theory
Democratic Points Strategy
impact
Abstract
يهدف البحثُ الحالي الى معرفة اثرُ استراتيجية النقاط الديمقراطية في تحصيل طلبة الجامعة في مادة طرائق التدريس العامة ولتحقيقِ هدف البحث صاغ الباحثُ الفرضيةَ الصفريةَ الاتية :
"لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات تحصيل الطلبة الذين يدرسون على وفق استراتيجية النقاط الديمقراطية وبين مستوى درجات تحصيل الطلبة الذين يدرسون بطريقة المحاضرة في الاختبار التحصيلي البعدي" المعدُ لهذا الغرض، اختار الباحث التصميم التجريبي ذا الضبط الجزئي لمجموعتين ( مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة ) واختبار بعدي بالتحصيل وكان مجتمع البحث مكون من طلبة المرحلة الثالثة في كلية التربية الاساسية / جامعة المثنى واختار بشكل عشوائي شعبة (ا) لتكون المجموعة التجريبية بواقع (57) طالب وطالبة وشعبة (ب) لتمثل المجموعة الضابطة بواقع (53) طالب وطالبة ، و اجرى الباحث تكافؤاً بين مجموعتي البحث ، وانتهت التجربة بتطبيق اختبار تحصيلي
استخدم الباحث الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية spss للمعالجات الاحصائية، توصل البحث الحالي الى ان استراتيجية النقاط الديمقراطية قد حققت فاعليتها وذلك من خلالِ تفوق المجموعة التجريبيةِ على المجموعة الضابطةِ ،اوصى الباحث بضرورة تشجيع الاساتذة على استعمال استراتيجيات تدريسية منبثقة من النظرية البنائية ومنها استراتيجية النقاط الديمقراطية لما تحققه من جودة في التعلم وتشجع العمل الجماعي.
"لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات تحصيل الطلبة الذين يدرسون على وفق استراتيجية النقاط الديمقراطية وبين مستوى درجات تحصيل الطلبة الذين يدرسون بطريقة المحاضرة في الاختبار التحصيلي البعدي" المعدُ لهذا الغرض، اختار الباحث التصميم التجريبي ذا الضبط الجزئي لمجموعتين ( مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة ) واختبار بعدي بالتحصيل وكان مجتمع البحث مكون من طلبة المرحلة الثالثة في كلية التربية الاساسية / جامعة المثنى واختار بشكل عشوائي شعبة (ا) لتكون المجموعة التجريبية بواقع (57) طالب وطالبة وشعبة (ب) لتمثل المجموعة الضابطة بواقع (53) طالب وطالبة ، و اجرى الباحث تكافؤاً بين مجموعتي البحث ، وانتهت التجربة بتطبيق اختبار تحصيلي
استخدم الباحث الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية spss للمعالجات الاحصائية، توصل البحث الحالي الى ان استراتيجية النقاط الديمقراطية قد حققت فاعليتها وذلك من خلالِ تفوق المجموعة التجريبيةِ على المجموعة الضابطةِ ،اوصى الباحث بضرورة تشجيع الاساتذة على استعمال استراتيجيات تدريسية منبثقة من النظرية البنائية ومنها استراتيجية النقاط الديمقراطية لما تحققه من جودة في التعلم وتشجع العمل الجماعي.
Keywords
الاثر ، استراتيجية النقاط الديمقراطية، النظرية البنائية، التحصيل