Abstract
The research aims to know the effect of the two methods, the regular gradual and the advanced gradual, in learning freestyle swimming (25m) for students, and the researchers used the experimental design with two equal groups. The research population was first-stage students in the Faculty of Physical Education and Sports Sciences at the University of Halabja for the academic year2021- 2022.
The number of the community reached (32) students, while the sample was numbered (16) students divided equally into two experimental groups, and the number of each group reached (8) students, and the percentage of the sample to the community was (50%), and one of the most important results was the superiority of the advanced graded group in skills Arms and legs strokes, and the researchers used the statistical bag (spss) in analyzing the dimensional results.
The number of the community reached (32) students, while the sample was numbered (16) students divided equally into two experimental groups, and the number of each group reached (8) students, and the percentage of the sample to the community was (50%), and one of the most important results was the superiority of the advanced graded group in skills Arms and legs strokes, and the researchers used the statistical bag (spss) in analyzing the dimensional results.
Keywords
: the regular progressive style
advanced progressive technique
artistic performance
free swimming
Abstract
يهدف البحث الى معرفه تأثير الاسلوبين المتدرج الاعتيادي والمتدرج المتقدم في تعلم السباحة الحرة (٢٥م) للطلاب واستخدام الباحثان التصميم التجريبي ذو المجموعتين المتكافئين. وكان مجتمع البحث طلاب المرحلة الاولى في كليه التربية البدنية وعلوم الرياضة بجامعه حلبچة للعام الدراسي
٢٠٢١-٢٠٢٢ وبلغ عدد المجتمع (٣٢) طالباً، اما العينة فكان عدهم (١٦) طالبا مقسمين بالتساوي على مجموعتين تجريبيتين وبلغ عدد كل مجموعه (٨) طلاب وكانت نسبه العينة للمجتمع (٥٠٪) وكانت من اهم النتائج تفوق مجموعه المتدرج المتقدم في مهارات ضربات الذراعين والرجلين، واستخدم الباحثان الحقيبة الإحصائية (spss) في تحليل النتائج البعدية.
٢٠٢١-٢٠٢٢ وبلغ عدد المجتمع (٣٢) طالباً، اما العينة فكان عدهم (١٦) طالبا مقسمين بالتساوي على مجموعتين تجريبيتين وبلغ عدد كل مجموعه (٨) طلاب وكانت نسبه العينة للمجتمع (٥٠٪) وكانت من اهم النتائج تفوق مجموعه المتدرج المتقدم في مهارات ضربات الذراعين والرجلين، واستخدم الباحثان الحقيبة الإحصائية (spss) في تحليل النتائج البعدية.
Keywords
الاداء الفني
الاسلوب المتدرج الاعتيادي
السباحة الحرة.
المتدرج المتقدم