Abstract
Summary
The prudent mind and prolific passion of Al-Mutanabbi were mutually supportive. This was embraced by a slender sensation and elevated by an unbridled imagination. He based his poems on a sophisticated language that was witnessed by Arab criticism, both ancient and modern. All these helped him to be the most brilliant poet, who filled the world and occupied people, and to have this great position. He excelled in using this style of language in his poetry. One of the manifestations of this distinctive style is that he employed the words in an accurate semantic and rhythmic way, and from that he used contrasting words to make the recipient know many of his poetry’s rhymes before the poet or narrator uttered them. This is what is called anticipation of the rhyme . The verbal contrasts in his poetry are many. Therefore, In this research, we preferred to study "The contrasts of discordance impact in anticipation of the rhymes in Al-Mutanabbi's Poetry."
This is a new study that has not been preceded, to the best knowledge of us. We will single out for other contrasts spscial researches - if God wills. This is for the sake of two matters, the first is so that to make the study deep and not superficial, and the second is to adhere to the size that the refereed journals generally accepte.
The research is divided into four sections, the first deals with the contrast between the words of the prosody and the word of the rhyme. The second is the contrast of the words other than the prosody and the word of the rhyme. The third is the contrast of the first part of a verse and its second part. Finally, the fourth is devoted to study the corresponding patterns of different positions in the same poem
The prudent mind and prolific passion of Al-Mutanabbi were mutually supportive. This was embraced by a slender sensation and elevated by an unbridled imagination. He based his poems on a sophisticated language that was witnessed by Arab criticism, both ancient and modern. All these helped him to be the most brilliant poet, who filled the world and occupied people, and to have this great position. He excelled in using this style of language in his poetry. One of the manifestations of this distinctive style is that he employed the words in an accurate semantic and rhythmic way, and from that he used contrasting words to make the recipient know many of his poetry’s rhymes before the poet or narrator uttered them. This is what is called anticipation of the rhyme . The verbal contrasts in his poetry are many. Therefore, In this research, we preferred to study "The contrasts of discordance impact in anticipation of the rhymes in Al-Mutanabbi's Poetry."
This is a new study that has not been preceded, to the best knowledge of us. We will single out for other contrasts spscial researches - if God wills. This is for the sake of two matters, the first is so that to make the study deep and not superficial, and the second is to adhere to the size that the refereed journals generally accepte.
The research is divided into four sections, the first deals with the contrast between the words of the prosody and the word of the rhyme. The second is the contrast of the words other than the prosody and the word of the rhyme. The third is the contrast of the first part of a verse and its second part. Finally, the fourth is devoted to study the corresponding patterns of different positions in the same poem
Abstract
الملخص :
تعاضَدَ عقلُ المتنبي الحصيفُ وعاطفتُهُ الخصبة، واحتضنهما حسٌّ مرهفٌ، وارتقى بهما خيالٌ جامحٌ؛ وقد أقام شعره على لغة عالية شهد له بها النقد العربي قديماً وحديثاً، أعانته في أن يكون الشاعر الأبرع ،الذي ملأ الدنيا وشغل الناس، وفي أن يحظى بهذه المكانة الكبيرة، وقد انماز في استعمالها ، ومن مظاهر هذا الانمياز أنه وظَّف ألفاظها توظيفاً دلالياً وإيقاعياً دقيقاً، ومن ذلك استعماله الألفاظ المتقابلة في حَمْلِ المتلقي على معرفة الكثير من قوافي شعره قبل أن ينطق بها الشاعر أو الراوي، وهذا ما يُسمى بالإرصاد ، والمتقابلات في شعره كثيرة ؛لذلك آثرنا في هذا البحث أن ندرس "أثر تقابل التخالف في إرصاد القوافي في شعر المتنبي" وهي دراسة جديدة لم نُسبَق إليها – على حد علمنا - ونُفْرِدُ للتقابلات الأخرى بحوثاً خاصةً بها – إن شاء الله تعالى- ؛ كسباً لأمرين ،الأول :لتكون الدراسة عميقة وليست سطحية ، والثاني: كي نلتزم بالحجم الذي تعارفت عليه المجلات المحكمة بعامة ، وقد انقسم البحث على أربعة مباحث ،تناول الأول :تقابل تخالف لفظ العروض ولفظ الضرب (القافية)، والثاني: تقابل تخالف ألفاظ غير العروض ولفظ القافية، والثالث: تقابل الصدر والعجز ، أما الرابع فقد أُوقِفَ على دراسة تقابلِ أنماطٍ مختلفةِ المواضعِ في القصيدة الواحدة.
تعاضَدَ عقلُ المتنبي الحصيفُ وعاطفتُهُ الخصبة، واحتضنهما حسٌّ مرهفٌ، وارتقى بهما خيالٌ جامحٌ؛ وقد أقام شعره على لغة عالية شهد له بها النقد العربي قديماً وحديثاً، أعانته في أن يكون الشاعر الأبرع ،الذي ملأ الدنيا وشغل الناس، وفي أن يحظى بهذه المكانة الكبيرة، وقد انماز في استعمالها ، ومن مظاهر هذا الانمياز أنه وظَّف ألفاظها توظيفاً دلالياً وإيقاعياً دقيقاً، ومن ذلك استعماله الألفاظ المتقابلة في حَمْلِ المتلقي على معرفة الكثير من قوافي شعره قبل أن ينطق بها الشاعر أو الراوي، وهذا ما يُسمى بالإرصاد ، والمتقابلات في شعره كثيرة ؛لذلك آثرنا في هذا البحث أن ندرس "أثر تقابل التخالف في إرصاد القوافي في شعر المتنبي" وهي دراسة جديدة لم نُسبَق إليها – على حد علمنا - ونُفْرِدُ للتقابلات الأخرى بحوثاً خاصةً بها – إن شاء الله تعالى- ؛ كسباً لأمرين ،الأول :لتكون الدراسة عميقة وليست سطحية ، والثاني: كي نلتزم بالحجم الذي تعارفت عليه المجلات المحكمة بعامة ، وقد انقسم البحث على أربعة مباحث ،تناول الأول :تقابل تخالف لفظ العروض ولفظ الضرب (القافية)، والثاني: تقابل تخالف ألفاظ غير العروض ولفظ القافية، والثالث: تقابل الصدر والعجز ، أما الرابع فقد أُوقِفَ على دراسة تقابلِ أنماطٍ مختلفةِ المواضعِ في القصيدة الواحدة.