Abstract
The tremendous scientific progress in various fields of life is one of the hallmarks of the current era, as this age thrives within a fabric of integrated science. Such progress is a measure of the advancement and refinement of nations. Youth play a pivotal role in society, being the creative energy and the future leaders who bear the significant responsibility of societal development and progress. Students, in particular, are instrumental in driving economic, technological, and educational advancements within society. Therefore, nurturing this demographic is the highest priority for any educational system aiming to elevate, advance, and foster social, cultural, and economic growth.
Teacher training institutes are among the vital educational institutions that accommodate students during a critical stage of their development. This phase is marked by the student standing at a crossroads between late adolescence and early adulthood, experiencing a state of uncertainty and hesitation about their role in the adult world. At times, they are treated as children, while at other times, they are regarded as young adults. While striving for independence from adolescent groups and everything associated with that stage, they simultaneously seek to belong to adult groups. However, these groups often do not acknowledge their inclusion, viewing them with indifference or discomfort. As a result, they find themselves without a genuine affiliation with either group.
From the perspective of **Lewin’s Field Theory**, this stage can be described as a period of shifting group affiliation. After being perceived by adults as adolescents, young individuals begin to see themselves as adults deserving of adult-like treatment. This sudden shift in group belonging—from adolescents to adults—represents an abrupt transition to a new, unfamiliar stage for which they have not been adequately prepared, particularly in terms of cognitive readiness.
Teacher training institutes are among the vital educational institutions that accommodate students during a critical stage of their development. This phase is marked by the student standing at a crossroads between late adolescence and early adulthood, experiencing a state of uncertainty and hesitation about their role in the adult world. At times, they are treated as children, while at other times, they are regarded as young adults. While striving for independence from adolescent groups and everything associated with that stage, they simultaneously seek to belong to adult groups. However, these groups often do not acknowledge their inclusion, viewing them with indifference or discomfort. As a result, they find themselves without a genuine affiliation with either group.
From the perspective of **Lewin’s Field Theory**, this stage can be described as a period of shifting group affiliation. After being perceived by adults as adolescents, young individuals begin to see themselves as adults deserving of adult-like treatment. This sudden shift in group belonging—from adolescents to adults—represents an abrupt transition to a new, unfamiliar stage for which they have not been adequately prepared, particularly in terms of cognitive readiness.
Abstract
إن التقدم العلمي الهائل في ميادين الحياة المختلفة من مزايا العصر الحالي , اذ يعيش هذا العصر في نسيج علمي متكامل , وان هذا التقدم يعد معيارا" يقاس به تقدم الامم ورقيها , وان للشباب الدور الاساس في حياة المجتمع لانهم الطاقة الخلاقة , وهم القادة في المستقبل القريب الذين يقع عليهم العبء الكبير في تطوير المجتمع وتقدمه , وان الطلبة هم الاداة المساهمة في تطوير المجتمع وتقدمه , وان الطلبة هم الاداة المساهمة في تطوير المجتمع من جوانبه الاقتصادية والتقنية والتربوية , لذا فأن تنمية هذه الشريحة هو الهدف الاسمى لكل نظام تعليمي اذا مااريد لهذا المجتمع أن يرقى وينهض وينمو نموا" اجتماعيا" وثقافيا" واقتصاديا".
تعد معاهد اعداد المعلمين والمعلمات من المؤسسات التربوية المهمة التي تحتضن الطلبة في مرحلة مهمة من مراحل النمو , اذ يعيش الطالب في هذه المرحلة الدقيقة وهو يقف على مفترق الطرق بين المراهقة المتأخرة والرشد المبكر اذ يقف وقفة حائرة مترددة لايعرف موقفه من عالم الكبار , فتارة يعامل على اساس الطفل الصغير , وتارة اخرى يعامل على اساس الراشد الكبير , ففي الوقت الذي يعمل فيه جاهدا" ليستقل بنفسه عن جماعة المراهقين وعن كل ما يتعلق بمرحلة المراهقة فانه يحاول الانتماء الى جماعة الراشدين الكبار الا ان هذه الجماعة لاتعترف بهذا الانتماء , وتنظر اليه باستخفاف وعدم ارتياح احيانا" وبذلك يصبح بلا انتماء حقيقي لاي من الجماعتين .
ويمكن وصف هذه المرحلة بحسب وجهة نظرية المجال (ليفين ) مرحلة تغير في الانتماء للجماعة لان الشاب بعد ان كان في نظر الكبار مراهقا" اصبح من مرأة نفسه راشدا" يريد ان يعامل معاملة الكبار , وهذا التغير في الانتماء من جماعة المراهقين الى جماعة الراشدين هو تغير مفاجىء وانتقال الى مرحلة جديدة مجهولة غير معروفة لم يتم أعداده لها من الناحية المعرفية
تعد معاهد اعداد المعلمين والمعلمات من المؤسسات التربوية المهمة التي تحتضن الطلبة في مرحلة مهمة من مراحل النمو , اذ يعيش الطالب في هذه المرحلة الدقيقة وهو يقف على مفترق الطرق بين المراهقة المتأخرة والرشد المبكر اذ يقف وقفة حائرة مترددة لايعرف موقفه من عالم الكبار , فتارة يعامل على اساس الطفل الصغير , وتارة اخرى يعامل على اساس الراشد الكبير , ففي الوقت الذي يعمل فيه جاهدا" ليستقل بنفسه عن جماعة المراهقين وعن كل ما يتعلق بمرحلة المراهقة فانه يحاول الانتماء الى جماعة الراشدين الكبار الا ان هذه الجماعة لاتعترف بهذا الانتماء , وتنظر اليه باستخفاف وعدم ارتياح احيانا" وبذلك يصبح بلا انتماء حقيقي لاي من الجماعتين .
ويمكن وصف هذه المرحلة بحسب وجهة نظرية المجال (ليفين ) مرحلة تغير في الانتماء للجماعة لان الشاب بعد ان كان في نظر الكبار مراهقا" اصبح من مرأة نفسه راشدا" يريد ان يعامل معاملة الكبار , وهذا التغير في الانتماء من جماعة المراهقين الى جماعة الراشدين هو تغير مفاجىء وانتقال الى مرحلة جديدة مجهولة غير معروفة لم يتم أعداده لها من الناحية المعرفية