Abstract
This study focused on the role of e-learning and its impact on academic performance, which has become the primary concern today in light of the face of the most severe health epidemic ravaging the Earth , which has claimed hundreds of thousands of people , namely the (COVID-19) epidemic . This study focuses on what the academic performance inputs provided for the e-learning outcomes represented by infrastructure , computer use skills , content , and independence using modern technology . The researcher used a set of statistical tools and methods represented by confirmatory factor analysis , the reliability coefficient , the arithmetic mean , and the standard deviation , in addition to several other measures that will be mentioned later in detail. The researcher sees the entire literature on the subject throughout our research. The sample included one of the most important Iraqi universities in Baghdad, which is Al-Mustansiriya University , where the researcher reviewed a set of conclusions to advance the academic reality in light of the available technology available to the student, professor, and administrative body. E-learning shortens the geographical spaces between the student and the professor. Students experience great discomfort due to the constant power outages during e-learning. Students are ready to learn the necessary skills required to succeed in e-learning. It has also been noted that the teaching staff at Al-Mustansiriya Friday is keen to continuously improve its performance. There is substandard attention from department heads to the proposals presented by faculty members related to the quality of educational performance. If this technology is exploited correctly and the strategic goals of the university reality are drawn , it will achieve a revolution in the reality of e-learning. It will save the difference in effort and time and will geographically shorten the time and distance to deliver the scientific method under certain supervision that will be established as a scientific basis for following up on the matter.
Keywords
التعليم الالكتروني ، الاداء الاكاديمي ، تكنلوجيا المعلومات ، الاهداف الاستراتيجية .
Abstract
ركزت هذة الدراسة على دور التعليم الالكتروني واثره في الاداء الاكاديمي والذي اصبح اليوم الشغل الشاغل في ظل مواجهة اعتى وباء صحي يعصف بالكرة الارضية راح ضحيته مئات الالاف من البشر الا وهو وباء (COVID19). اذ تركز هذة الدراسة حول ماقدمته مدخلات الاداء الاكاديمي لمخرجات التعليم الالكتروني المتمثلة بالبنية التحتية ومهارات استخدام الحاسوب والمحتوى والاستقلالية باستخدام التكنلوجيا الحديثة حيث استخدم الباحث مجموعة من الاداوات والاساليب الاحصائية المتمثلة بتحليل العامل التوكيدي ومعامل الثبات الوسط الحسابي والانحراف المعياري اضافة الى عدة مقاييس اخرى سيرد ذكرها لاحقا بالتفصيل حيث يرى الباحث مجمل الادبيات حول الموضوع مدار بحثنا هذا وشملت العينة احد اهم الجامعات العراقية في بغداد الا وهي الجامعة المستنصرية حيث استعرض الباحث مجموعة من الاستنتاجات للنهوض بالواقع الاكاديمي في ظل التكنلوجيا المتوفرة والمتاحة للطالب والاستاذ وللهيئة الادارية . ان التعليم الالكتروني اختصر المساحات الجغرافية بين الطالب والاستاذ . بروز انزعاج كبير من قبل الطلبة بسبب الانقطاع المستمر للتيار الكهربائي اثناء التعليم الإلكتروني . ان الطلبة على استعداد لتعلم المهارات اللازمة المطلوبة للنجاح في التعليم الإلكترونيكذلك لوحظ ان الهيئة التدريسية في الجمعة المستنصرية تحرص على تحسين أدائها تحسينا مستمراً . وان هناك اهتمام دون المستوى المطلوب من قبل رؤساء الاقسام بالمقترحات التي يقدمها اعضاء الهيئة التدريسية والمتعلقة بجودة الأداء التعليمي. ان تلك التكنلوجيا اذ ما استغلت بالصورة الصحيحة ورسمت الاهداف الاستراتيجية للواقع الجامعي فانها ستحقق ثورة في واقع التعليم الالكتروني وسيوفر فارق الجهد والوقت وستختصر جغرافياً الزمن والمسافة لايصال المنهج العلمي في ظل رقابة معينة توضع كاساس علمي لمتابعة الامر .
Keywords
academic performance
e-learning
information technology
strategic goals .