Abstract
Islamic education occupies an important place in the educational process, through its spiritual, educational, scientific and moral dimensions. This research aims to clarify the importance of Islamic education in building students’ personality, increasing their religious awareness, identifying the extent to which the teacher plays his role in promoting Islamic values among students, and identifying the most important ways that contribute to activating the role of the teacher, through the means he uses to deliver those values for students.
The central question of the research is based on the extent to which the teacher promotes Islamic values among the fifth preparatory students, and ways to activate his role as the teacher in this field?
This research can help those interested in social upbringing, such as social institutions and teachers, and those in charge of the educational process, to find out the most important Islamic values that should be inculcated and strengthened in the hearts of students, and to reveal the role of the teacher in the preparatory stage, and in particular the fifth grade preparatory in promoting Islamic values among students.
Among the most important findings of this research, are: The teacher plays an active role in promoting Islamic values among the fifth preparatory grade students, and building their personality by changing the desired students' behaviors.
The central question of the research is based on the extent to which the teacher promotes Islamic values among the fifth preparatory students, and ways to activate his role as the teacher in this field?
This research can help those interested in social upbringing, such as social institutions and teachers, and those in charge of the educational process, to find out the most important Islamic values that should be inculcated and strengthened in the hearts of students, and to reveal the role of the teacher in the preparatory stage, and in particular the fifth grade preparatory in promoting Islamic values among students.
Among the most important findings of this research, are: The teacher plays an active role in promoting Islamic values among the fifth preparatory grade students, and building their personality by changing the desired students' behaviors.
Keywords
fifth reparatory stage
Islamic education curriculum
Islamic education teacher
Islamic values
student personality. .
Abstract
تحتل التربية الإسلامية مكانة مهمة في العملية التعليمية، من خلال ما تتضمنه من أبعاد روحيه وتربوية وعلمية وأخلاقية. يهدف هذا البحث الى توضيح أهمية التربية الإسلامية، في بناء شخصية الطلبة، وزيادة وعيهم الديني، والتعرف على مدى قيام المعلم بدوره، في تعزيز القيم الإسلامية لدى الطلبة، والتعرف على اهم السبل التي تسهم في تفعيل دوره، من خلال الوسائل التي يستخدمها للإيصال تلك القيم للطلبة.
ويقوم السؤال المركزي للبحث على مدى قيام المعلم بتعزيز القيم الإسلامية لدى طلبة الخامس الإعدادي، وسبل تفعيل دوره المعلم في هذا المجال؟
ويمكن أن يساعد هذا البحث المهتمون بالتنشئة الاجتماعية، مثل المؤسسات الاجتماعية والمعلمون، والقائمون على العملية التربوية، للوقوف على أهم القيم الإسلامية التي ينبغي غرسها وتعزيزها في نفوس الطلبة، والكشف عن دور المعلم في المرحلة الإعدادية، وبصورة خاصة الصف الخامس إعدادي في تعزيز القيم الإسلامية لدى الطلبة.
من أهم النتائج التي توصل إليها البحث، هي: إن درس التربية الإسلامية يعتمد على مجموعة من وسائل الإيضاح، من أجل الاستفادة وإيصال المادة بصورة جيدة. وأهمية التنوع في طرائق تدريس مادة التربية الإسلامية. وإن المعلم يقوم بدور فاعل في تعزيز القيم الإسلامية لدى طلبة الصف الخامس إعدادي، وبناء شخصيتهم بصورة جيدة. وأن لمدرسي التربية الإسلامية دور رئيسي في تهيئة الظروف التعليمية والتفاعلية داخل الصف، وتغيير السلوكيات المرغوبة عند الطلبة. وإن التربية الإسلامية تحتل مكانة مهمة في العملية التعليمية، لأبعادها الروحية والتربوية والعلمية والأخلاقية.
ويقوم السؤال المركزي للبحث على مدى قيام المعلم بتعزيز القيم الإسلامية لدى طلبة الخامس الإعدادي، وسبل تفعيل دوره المعلم في هذا المجال؟
ويمكن أن يساعد هذا البحث المهتمون بالتنشئة الاجتماعية، مثل المؤسسات الاجتماعية والمعلمون، والقائمون على العملية التربوية، للوقوف على أهم القيم الإسلامية التي ينبغي غرسها وتعزيزها في نفوس الطلبة، والكشف عن دور المعلم في المرحلة الإعدادية، وبصورة خاصة الصف الخامس إعدادي في تعزيز القيم الإسلامية لدى الطلبة.
من أهم النتائج التي توصل إليها البحث، هي: إن درس التربية الإسلامية يعتمد على مجموعة من وسائل الإيضاح، من أجل الاستفادة وإيصال المادة بصورة جيدة. وأهمية التنوع في طرائق تدريس مادة التربية الإسلامية. وإن المعلم يقوم بدور فاعل في تعزيز القيم الإسلامية لدى طلبة الصف الخامس إعدادي، وبناء شخصيتهم بصورة جيدة. وأن لمدرسي التربية الإسلامية دور رئيسي في تهيئة الظروف التعليمية والتفاعلية داخل الصف، وتغيير السلوكيات المرغوبة عند الطلبة. وإن التربية الإسلامية تحتل مكانة مهمة في العملية التعليمية، لأبعادها الروحية والتربوية والعلمية والأخلاقية.
Keywords
منهج التربية الإسلامية، القيم الإسلامية، مرحلة الخامس الإعدادي، مدرس التربية الإسلامية، شخصية الطالب