Abstract
The research aimed to stand on the role of administrative human capital, with its dimensions represented by: (entrepreneurial skills, leadership skills) in reaching strategic leadership, with its dimensions represented by: (entrepreneurship mentality, entrepreneurial culture, entrepreneurial leadership, strategic resource management), and the research was applied In the educational environment, since its pioneers possess many skills and experiences, as the University of Mosul was chosen as its field, while the study community was represented by the academic leaders in the university represented by the respected President of the University and his respected administrative and scientific assistants, the respected deans of the faculties and their respected assistants, and the respected heads of departments and scientific branches Respected rapporteurs, directors of research centers and their respected assistants for their experience in the research and administrative field, the university’s faculties amounting to (24) colleges and (7) centers. 284) Questionnaire. The study relied on the analytical descriptive approach, while the questionnaire was relied upon as a main tool in collecting the required data from the field under study, and many methods were used, including statistical tools, ready-made statistical programming (SPSS), and (AMOS) program were used. The study reached several results, the most prominent of which is the clarity of the positive correlation between administrative human capital and strategic leadership in the researched university, as well as the positive influence relationships between administrative human capital and strategic leadership in the researched university.
Keywords
entrepreneurial culture
entrepreneurial leadership
entrepreneurial mindset
strategic resource management
Abstract
استهدف البحث الوقوف على دور رأس المال البشري الإداري، بأبعاده المتمثلة بـ: (المهارات الريادية، المهارات القيادية) للوصول إلى الريادة الإستراتيجية، بأبعادها المتمثلة بـ: (عقلية ريادة الأعمال، الثقافة الريادية، والقيادة الريادية، إدارة الموارد استراتيجياً)، وتم تطبيق البحث في البيئة التعليمية، لأن روادها يحملون العديد من المهارات والخبرات، إذ تم اختيار جامعة الموصل ميداناً لها، فيما تمثل مجتمع الدراسة بالقيادات الأكاديمية في الجامعة متمثلةً بالسيد رئيس الجامعة المحترم والسادة مساعديه الإداري والعلمي المحترمين، والسادة عمداء الكليات ومعاونيهم المحترمين، والسادة رؤساء الأقسام والفروع العلمية المحترمين والسادة المقررين المحترمين، والسادة مديري المراكز البحثية ومعاونيهم المحترميين لخبرتهم في المجال البحثي والإداري، وكليات الجامعة البالغ عددها (24) كلية، و (7) مراكز، وتم التعبير عن عينة الدراسة بالحصر الشامل للمجتمع، إذ تم توزيع (320) استمارة وتم استرداد (284) استبانة، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، فيما تم الاعتماد على استمارة الاستبانة بوصفها أداة رئيسة في جمع البيانات المطلوبة من الميدان المبحوث، وتم استخدام العديد من أساليب الأدوات الإحصائية، واستعمال البرمجة الإحصائية الجاهزة (SPSS)، وبرنامج (AMOS). وتوصَّلت الدراسة إلى نتائج متعددة، أبرزها وضوح علاقات الارتباط الإيجابية بين رأس المال البشري الإداري والريادة الإستراتيجية في الجامعة المبحوثة، وعلاقات التأثير الإيجابية لرأس المال البشري الإداري والريادة الإستراتيجية في الجامعة المبحوثة.
Keywords
رأس المال البشري الإداري، المهارات الريادية، المهارات القيادية، عقلية ريادة الأعمال، القيادة الريادية، الثقافة الريادية، إدارة الموارد إستراتيجياً