Abstract
The research sought to determine the role of the requirements of quality management of the environment in achieving the perspectives of social responsibility repose researchers requirements of (commitment of senior management, focus on the customer, continuous improvement, teamwork), while among researchers perspectives on social responsibility of (perspective of economic responsibility and the perspective of legal liability and the perspective of moral responsibility and perspective responsibility voluntary) as the attention of the company's management to these requirements and perspectives. They contribute to improve the situation of the company in providing products that meet the needs and desires of customers, and at the same time allow the company's ability to compete and survive and grow in the business world. It depends on the increased need for these requirements to their relationship and their immediate impact in strengthening the competitive position of the company. They generally try to find the answer to the following questions: What is the nature of the correlation and impact between the variables of the study surveyed the company? The researchers found a set of the most important conclusions: 1 / verify the presence of a significant correlation between variables Aldrashfa the company surveyed. 2 / Check the existence of a significant effect between the variables of the study surveyed in the company. Depending on the conclusions reached by the researchers have made a number of proposals are consistent with these findings.
Keywords
commitment
Scial Responsibility
Teamwork.
Abstract
سعى البحث إلى تحديد دور متطلبات ادارة الجودة الشاملة للبيئة في تحقيق منظورات المسؤولية االجتماعية إذ اعتمد الباحثين المتطلبات المتمثلة بـ )التزام االدارة العليا، التركيز على الزبون، التحسين المستمر العمل الجماعي( في حين ضمن الباحثين المنظورات الخاصة بالمسؤولية االجتماعية المتمثلة بـ)منظور المسؤولية االقتصادية ومنظور المسؤولية القانونية ومنظور المسؤولية األخالقية ومنظور المسؤولية الطوعية( اذ ان اهتمام إدارة الشركة بهذه المتطلبات والمنظورات يسهم في تحسين واقع الشركة في تقديم منتجات تلبي حاجات ورغبات ً الزبائن، وفي الوقت نفسه على ذلك فإن يُتيح للشركة إمكانية التنافس والبقاء والنمو في عالم األعمال. واعتمادا الحاجة ازدادت إلى هذه المتطلبات لعالقتها وتأثيرها المباشرين في تعزيز موقف الشركة التنافسي. وبشكل عام يحاول البحث اإلجابة على التساؤل اآلتي: ما طبيعة عالقة االرتباط واألثر بين متغيري الدراسة للشركة المبحوثة؟ وتوصل الباحثين إلى مجموعة من االستنتاجات أهمها: /1 تحقق وجود عالقة ارتباط معنوية بين متغيرات الدراسة ً في الشركة المبحوثة. /2 تحقق وجود تأثير معنوي بين متغيرات الدراسة في الشركة المبحوثة على
. واعتمادا االستنتاجات التي توصل إليها الباحثين فقد قدمت عدد من المقترحات المنسجمة مع هذه االستنتاجات
. واعتمادا االستنتاجات التي توصل إليها الباحثين فقد قدمت عدد من المقترحات المنسجمة مع هذه االستنتاجات
Keywords
التحسين المستمر، العمل الجماعي، إدارة الجودة الشاملة للبيئة