Abstract
This research aims to reveal the dark cultural dimensions in the novel "A Crazy Night" by Mohamed Hamdan Ben Jarsh, utilizing the radiations of the text that the writer artfully conveys within a framework of semantic data that implies cultural systems. The creative text carries multiple dimensions that do not directly surface and cannot be identified through a first reading; these dimensions require diving deep to search for signals that illuminate its obscurity. The study is based on both analysis and interpretation, being mindful of its intellectual perspective by following the course of events, recognizing the characters, and subsequently elucidating the ideas they carry, the principles they believe in, and the beliefs they yield to, while linking all of it with the external environment. The paper characters do not represent an individual case in a transient text; they consciously indicate—by the author's awareness—models in social reality. Consequently, a character may symbolize a thought of a particular group that believes in what this character believes. Thus, we focused on the most important elements and characters that open a window to the intellectual vision embedded in the novel text, aiming to engage with it to produce it anew within the critical space. The research axes are as follows: (The Obscurity of the Main Title, The Dark Cultural Dimensions in the Novel, Entry into Life, A Window of Hope, First Character: Salem/The Flute, Second Character: Hisham, Third Character: Noor Said Al-Sari)
Abstract
هدف البحث إلى كشف الأبعاد الثقافية المعتمة، في رواية ليلة مجنونة، لمحمد حمدان بن جرش( )، مستعينا بإشعاعات النص، التي يبثها الكاتب، بصورة فنية في ظل معطيات دلالية، تضمر أنساقا ثقافية، فالنص الإبداعي يحمل أبعاداً متعدّدة لا تطفو على السطح مباشرة، ولا يمكن التعرف عليها من القراءة الأولى؛ إذ تحتاج تلك الأبعاد إلى الغوص في أعماقه بحثا عن إشارات تضيء عتمته.
تقوم الدراسة على التحليل والتأويل في آن واحد، متبصرة رؤيتها الفكرية من متابعة سير الأحداث، والتعرف على الشخصيات، ومن ثم بيان فكرها الذي تحمله، والمبادئ التي تؤمن بها، والمعتقدات التي ترضخ لها، وربط ذلك كله بالمحيط الخارجي؛ فالشخصيات الورقية لا تمثل حالة فردية في نص عابر؛ لأنها في الحقيقة تشير- بوعي من الكاتب- إلى نماذج في الواقع الاجتماعي، وعليه يمكن أن تكون الشخصية رمزا يحيل إلى فكر مجموعة ما، تؤمن بما تؤمن به هذه الشخصية، لذا وقفنا عند أهم العناصر والشخصيات التي تفتح نافذة نحو الرؤيا الفكرية المبثوثة في النص الروائي، بغية محاورته وصولا إلى إنتاجه ثانية ضمن الفضاء النقدي.
فجاءت محاور البحث على الشكل الآتي: ( عتمة العنوان الرئيس، الأبعاد الثقافية المتمة في النص الروائي، الدخول الى الحياة، نافذة الأمل، الشخصية الأولى : سالم/ الناي، الشخصية الثانية: هشام، الشخصية الثالثة: نور سعيد الساري)
تقوم الدراسة على التحليل والتأويل في آن واحد، متبصرة رؤيتها الفكرية من متابعة سير الأحداث، والتعرف على الشخصيات، ومن ثم بيان فكرها الذي تحمله، والمبادئ التي تؤمن بها، والمعتقدات التي ترضخ لها، وربط ذلك كله بالمحيط الخارجي؛ فالشخصيات الورقية لا تمثل حالة فردية في نص عابر؛ لأنها في الحقيقة تشير- بوعي من الكاتب- إلى نماذج في الواقع الاجتماعي، وعليه يمكن أن تكون الشخصية رمزا يحيل إلى فكر مجموعة ما، تؤمن بما تؤمن به هذه الشخصية، لذا وقفنا عند أهم العناصر والشخصيات التي تفتح نافذة نحو الرؤيا الفكرية المبثوثة في النص الروائي، بغية محاورته وصولا إلى إنتاجه ثانية ضمن الفضاء النقدي.
فجاءت محاور البحث على الشكل الآتي: ( عتمة العنوان الرئيس، الأبعاد الثقافية المتمة في النص الروائي، الدخول الى الحياة، نافذة الأمل، الشخصية الأولى : سالم/ الناي، الشخصية الثانية: هشام، الشخصية الثالثة: نور سعيد الساري)
Keywords
ليلة مجنونة، محمد حمدان بن جرش، الأبعاد الثقافية المعتمة، اشعاعات النص الأدبي، النسق لمضمر