Abstract
The present research aims at identifying the effect of using the hot chair strategy in modifying the attention deficit of third class pupils, especially in reading. In order to achieve the objectives of the research, two hypotheses have been formulated, The researcher used the experimental design with two equal groups, an experimental group and another control group. The number of the research sample reached (20) pupils by (10) pupils of the experimental group who studied according to the strategy of the hot chair and (10) pupils of the experimental group who studied according to the traditional method. The researcher has balanced between the two groups in the following variables: (The chronological age is calculated in months, the grade of reading for the second grade of primary school and the pre-test for the scale of attention deficit.) The researcher adopted the attention deficit scale prepared by (Al-Obaidy, 1999) and the validity of the scale was confirmed by presenting it to a group of arbitrators to find out its validity. Its validity has been confirmed by using the Pearson correlation equation, and the validity coefficient is (0.82). by using the Mann, Tennessee, and Coxen test results showed the following that there was a statistically significant difference between the average degrees of post-application of the motivation scale for the experimental group students who studied using the traffic lights strategy and the control group students who studied using the usual method.
Abstract
يهدف الــبحث الــحالــي الــى الــتعرف علــى أثــــر استِخْــدام استـراتيجيـــة اشارات الــمرور فـــي تَنميـــة دافعيـــة تَلاميـــذ الصَـف الــثالــث التربيـــة الخاصـــة نحو مـــادة القِــراءة، ولغرض تحقيق هدف الــبحث تم صياغة فرضيتا البحث، واستخدم الــباحث الــتصميم الــتجريبي ذي الــمجموعتين الــمتكافئتين، مجموعة تجريبيـــة واخرى ضابطة، بلغ عدد افراد عينة الــبحث (15) تلميذاً، بواقع (8) تَلاميـــذ للمجموعة الــتجريبيـــة الــذين درسوا وفق اشارات الــمرور و(7) تَلاميـــذ للمجموعة الــضابطة الــذين درسوا علــى وفق الــطريقة الــتقليديـــة، وقد كافأ الــباحث بين الــمجموعتين فـــي الــمتغيرات الاتيـــة: (الــعمر الــزمني محسوباً بالاشهر، درجة الــقراءة للصف الــثاني الابتدائي، الاختبار الــقبلي لمقياس الــدافعيـــة نحو الــتعلم). تبنى الــباحث مقياس الــدافعيـــة نحو الــتعلم الــمعد مِنْ قبل (الــنعيمي، 2013) وتم الــتأكد مِنْ مدى صلاحيـــة الــمقياس مِنْ خلالــ عرضه علــى مجموعة مِنْ الــمحكمين لاستخراج الــصدق، وتم الــتأكد مِنْ ثباته باستِخْــدام معامل ارتباط بيرسون وجد أن معامل الــثبات (0.82)، وباستِخْــدام اختبار مـــان وتني واختبار ولكوكسن وأظهرت الــنتائج وجود فـرق ذو دلالــة احصائيـــة بين متوسط درجات الــتطبيق الــبعدي لمقياس الــدافعيـــة لدى تَلاميـــذ الــمجموعة الــتجريبيـــة الــتي درست باستِخْــدام استـراتيجيـــة اشارات الــمرور وتَلاميـــذ الــمجموعة الــضابطة الــتي درست باستِخْــدام الــطريقة الاعتياديـــة، ولصالح المجموعة التجريبية.