Abstract
The regional administrative decentralization system is one of the methods of administrative organization in the country. It is based on the sharing of the administrative function between the central executive authority and the regional decentralized bodies. This does not extend to the legislative or judicial function of the central authorities. A kind of balance between granting freedom to those bodies to exercise their function, under the supervision and supervision of the central authorities, and not to disregard the central authorities in the control in such a way that makes decentralized bodies a rigid tool and handbrake in the performance of its functions, When it is organized for governorates not organized in a region, as regional decentralized administrative bodies have been involved in many legislative contradictions that are inconsistent with the customary administrative system, whether in the 2005 Constitution or the Law of Governorates not in the amended Region No. 21 of 2008 .
Abstract
يعد نظام اللامركزية الإدارية الإقليمية أحد أساليب التنظيم الإداري في الدول، ويقوم على تقاسم الوظيفة الإدارية بين السلطة التنفيذية المركزية وبين الهيئات اللامركزية الإقليمية، من دون أن يمتد ذلك إلى الوظيفة التشريعية أو القضائية التي تبقى بيد السلطات المركزية، وأن المشرع عندما يسن القوانين فإنه يحاول أن يقيم نوع من التوازن بين إعطاء فسحة من الحرية لتلك الهيئات لممارسة وظيفتها، تحت رقابة وإشراف السلطات المركزية، وعدم غلو السلطات المركزية في رقابتها بالشكل الذي يجعل الهيئات اللامركزية أداة جامدة ومكبلة الأيادي عند القيام بمهامها، وأن المشرع العراقي عند تنظيمه للمحافظات غير المنتظمة في إقليم، بوصفها هيئات لامركزية إدارية إقليمية قد وقع في العديد من التناقضات التشريعية التي لا تنسجم مع المألوف لهذا النظام الإداري، سواء في دستور عام 2005، أو قانون المحافظات غير المنتظمة في إقليم رقم 21 لسنة 2008 المعدل.