Abstract
The study aimed at designing and applying educational modules according to the three types of cooperative learning strategy (overlapping groups, network learning and research group ) in learning football scoring. Identify the impact of the three types of cooperative learning strategy (overlapping groups, network learning and learning together) in learning football scoring for the three experimental research groups .Identify which of the three styles is the best in learning football scoring. The second semester included many theoretical and interrelated studies, and the researcher has used experimental research to suit the goals, hypotheses and research procedures, and the researcher has identified the research community in a deliberate way from the students of Al-Nuaimiya middle school for boys in the Fallujah Department of Anbar Education Directorate for the academic year 2022- As for the research sample, the researcher divided the sample into three research groups of 10 students for each group, the first group is studied in the pattern of overlapping groups, the second group is the network learning pattern, and the third group is the learning pattern together. the researcher has extracted the procedures of homogeneity and equivalence, and the most important research procedures are to design three educational modules according to the three patterns the researcher used the statistical bag and the most important conclusions of the research were that the use of a cooperative learning strategy has a great impact on Football scoring education.One of the most important recommendations is to emphasize the use of cooperative learning strategies in multiple styles in football scoring education .The use of a cooperative learning strategy with the pattern of overlapping groups in scoring and handling and the use of a network learning pattern and learning together in rolling and putting down.Emphasize the use of cooperative education strategy when teaching middle school students in particular, as it promotes the spirit of seeking and teamwork among team members .
Abstract
اثر وحدات تعليمية وفقا لأنماط استراتيجية التعلم التعاوني في تعلم التهديف بكرة القدم لطلاب الصف الثاني المتوسط ، هدفت الدراسة الى تصميم وتطبيق وحدات تعليمية وفق انماط استراتيجية التعلم التعاوني الثلاث (المجموعات المتداخلة و التعلم الشبكي وجماعة البحث ) في تعلم التهديف كرة القدم. التعرف على اثر انماط استراتيجية التعلم التعاوني الثلاث (المجموعات المتداخلة و التعلم الشبكي والتعلم معا ) في تعلم التهديف كرة القدم للمجاميع البحثية التجريبية الثلاث .التعرف على أي نمط من الانماط الثلاث الأفضل في تعلم التهديف كرة القدم. وشمل الفصل الثاني على العديد من الدراسات النظرية والمترابطة ، وقد استخدم الباحث البحث التجريبي لملاءمته اهداف وفرضيات واجراءات البحث وقد حدد الباحث مجتمع البحث بالطريقة العمدية من طلاب متوسطة النعيمية للبنين في قسم الفلوجة في مديرية تربية الانبار للعام الدراسي 2022- والبالغ عددهم الكلي 92 طالبا من ثلاث شعب (ا) عدد طلابها 30 طالبا وشعبة (ب) 32 طالبا وشعبة (ج) 30 طالبا ، اما عينة البحث فقد قسم الباحث العينة الى ثلاث مجاميع بحثية بواقع 10 طلاب لكل مجموعة الاولى تدرس بنمط المجموعات المتداخلة والمجموعة الثانية نمط التعلم الشبكي والمجموعة الثالثة نمط التعلم معا وقد استخرج الباحث اجراءات االتجانس والتكافؤ ومن اهم إجراءات البحث القيام بتصميم ثلاث وحدات تعليمية وفقا للأنماط الثلاثة بواقع وحدتين بالأسبوع بزمن 45 دقيقة وتم اجراء الاختبار البعدي واستخدم الباحث الحقيبة الاحصائية وكانت اهم الاستنتاجات للبحث ان لاستخدام استراتيجية التعلم التعاوني الاثر البالغ في تعليم التهديف بكرة القدم.تولد استراتيجية التعم التعاوني فرصاً للطلاب لممارسة القيادة، ومن اهم التوصيات التاكيد على استخدام استراتيجيات التعلم التعاوني بانماطه المتعددة في تعليم التهديف كرة القدم .استخدام استراتيجية التعلم التعاوني بنمط المجموعات المتداخلة في التهديف والمناولة واستخدام نمط التعلم الشبكي والتعلم معا في الدحرجة والاخماد.التأكيد على استخدام استراتيجية التعليم التعاوني عند تعليم طلاب المرحلة المتوسطة بالذات، لكونه يعزز روح التماس والعمل الجماعي بين افراد الفريق .
Keywords
انماط :التعلم التعاوني: كرة القدم .