Abstract
Objectives: The study aims to shed light on the role of Yemeni markets in commercial activity during the era of the Rasulid State 626-858 AH/1228-1454 AD, which ruled Yemen for more than two centuries
which is the Rasulid State.
Methodology: To apply the study methodology, the study adopted the analytical method in studying the events of the study period, which formulated the role of the Rasulid State's commercial activity as well as its role in the markets inside and outside Yemen.
Results: This state played a major role in stimulating trade, taking advantage of the geographical location in which it originated, which is Yemen, which made them a prosperous state. The results also showed that markets brought many merchants from different parts of the world. The country of Yemen has known seasonal commercial markets since the pre-Islamic period, as Al-Marzouqi mentioned that the Arabs had thirteen markets before Islam, of which he mentioned in Yemen the market of Al-Shihr Rabia Hadhramaut Aden and Sana'. The spread of these markets is considered a natural matter due to the commercial and agricultural activity that Yemen enjoyed, which made it necessary for it to establish markets to sell its internal and external products to obtain money.
Recommendations: The study recommends the necessity of conducting many similar studies that deal with the commercial aspect and its activities through the necessary research and analysis in most Islamic countries and knowing how to reach distant countries in order to increase capital, and linking those previous economic activities to the present and taking lessons from the future.
which is the Rasulid State.
Methodology: To apply the study methodology, the study adopted the analytical method in studying the events of the study period, which formulated the role of the Rasulid State's commercial activity as well as its role in the markets inside and outside Yemen.
Results: This state played a major role in stimulating trade, taking advantage of the geographical location in which it originated, which is Yemen, which made them a prosperous state. The results also showed that markets brought many merchants from different parts of the world. The country of Yemen has known seasonal commercial markets since the pre-Islamic period, as Al-Marzouqi mentioned that the Arabs had thirteen markets before Islam, of which he mentioned in Yemen the market of Al-Shihr Rabia Hadhramaut Aden and Sana'. The spread of these markets is considered a natural matter due to the commercial and agricultural activity that Yemen enjoyed, which made it necessary for it to establish markets to sell its internal and external products to obtain money.
Recommendations: The study recommends the necessity of conducting many similar studies that deal with the commercial aspect and its activities through the necessary research and analysis in most Islamic countries and knowing how to reach distant countries in order to increase capital, and linking those previous economic activities to the present and taking lessons from the future.
Keywords
markets
Rasulid state
trade.
Abstract
الأهداف: جاءت الدراسة لتسليط الضوء على دور الأسواق اليمنية في النشاط التجاري خلال عهد الدولة الرسولية 626-858هـ/1228-1454م التي حكمت اليمن اكثر من قرنين من الزمن وهي الدولة الرسولية.
المنهجية: ولتطبيق منهج الدراسة اعتمدت الدراسة على تطبيق المنهج التحليلي في دراسة احداث مدة الدراسة والتي صاغت دور النشاط التجاري للدولة الرسولية كذلك دورها في الأسواق داخل اليمن وخارجها.
النتائج: فقد أدت هذه الدولة دوراً كبيراً في تنشيط التجارة مستغلة الموقع الجغرافي الذي نشأت فيه وهي اليمن التي جعلت منهم دولة مزدهرة الأسواق جلبت الكثير من التجار من مختلف أنحاء العالم، فقد عرفت بلاد اليمن الأسواق التجارية الموسمية منذ فترة ما قبل الإسلام حيث أوردَ المرزوقي كان للعرب قبل الإسلام ثلاث عشرة سوقاً ذكر منها في اليمن سوق الشَّحْر( )، ورَابية حضرموت( )، وعدن( )، وصنعاء( )، يعتبر إنتشار هذه الأسواق أمراً طبيعياً لما تمتعت به اليمن من نشاط تجاري وزراعي جعلها من الضروري أن تُنشئ الأسواق لتصريف منتجاتها الداخلية والخارجية للحصول على الأموال( ).
التوصيات: توصي الدراسة بضرورة اجراء الكثير من الدراسات المشابهة التي تعنى بالجانب التجاري ونشاطاتها من خلال البحث والتحليل اللازم في معظم البلدان الاسلامية ومعرفة كيفية الوصول الى بلدان بعيدة من أجل زيادة رأس المال ، وربط تلك الانشطة الاقتصادية السابقة بالحاضر واخذ العبرة من المستقبل.
المنهجية: ولتطبيق منهج الدراسة اعتمدت الدراسة على تطبيق المنهج التحليلي في دراسة احداث مدة الدراسة والتي صاغت دور النشاط التجاري للدولة الرسولية كذلك دورها في الأسواق داخل اليمن وخارجها.
النتائج: فقد أدت هذه الدولة دوراً كبيراً في تنشيط التجارة مستغلة الموقع الجغرافي الذي نشأت فيه وهي اليمن التي جعلت منهم دولة مزدهرة الأسواق جلبت الكثير من التجار من مختلف أنحاء العالم، فقد عرفت بلاد اليمن الأسواق التجارية الموسمية منذ فترة ما قبل الإسلام حيث أوردَ المرزوقي كان للعرب قبل الإسلام ثلاث عشرة سوقاً ذكر منها في اليمن سوق الشَّحْر( )، ورَابية حضرموت( )، وعدن( )، وصنعاء( )، يعتبر إنتشار هذه الأسواق أمراً طبيعياً لما تمتعت به اليمن من نشاط تجاري وزراعي جعلها من الضروري أن تُنشئ الأسواق لتصريف منتجاتها الداخلية والخارجية للحصول على الأموال( ).
التوصيات: توصي الدراسة بضرورة اجراء الكثير من الدراسات المشابهة التي تعنى بالجانب التجاري ونشاطاتها من خلال البحث والتحليل اللازم في معظم البلدان الاسلامية ومعرفة كيفية الوصول الى بلدان بعيدة من أجل زيادة رأس المال ، وربط تلك الانشطة الاقتصادية السابقة بالحاضر واخذ العبرة من المستقبل.
Keywords
الدولة الرسولية، الأسواق، التجارة