Abstract
The study aimed to build a battery to measure some motor abilities as an indicator for evaluating the students and to derive criteria for the final battery vocabulary. The two researchers used the descriptive approach in the style of correlative relations and its relationship to the nature of the study, and the research community was identified with middle school students aged (16-18) years in the Tikrit district, and the sample was chosen randomly, which numbered (200) students from a total of (10) schools divided into two parts, the first The construction and exploratory sample, and the second part is the application sample, and the data was treated statistically using the system (SPSS) using (arithmetic mean, standard error, standard deviation, skew coefficient, simple correlation coefficient, factor analysis, z- and t-degree). And they concluded through the factor analysis, (5) factors for motor abilities were extracted from the (8) factors that appeared after rotation, and the motor abilities test battery consisted of (5) tests that receded between (motor response, agility and compatibility), which indicates the importance of these The characteristics of this age group, balance and flexibility did not appear, and the levels of motor abilities declined between acceptable and weak, which is an indicator of the sample’s weakness in relation to their health fitness.
The two researchers recommended the adoption of tests and measurements extracted in the process of continuous evaluation of Tikrit female students aged (16-18) years, and the adoption of the criteria reached by the researchers in the evaluation and selection process.
The two researchers recommended the adoption of tests and measurements extracted in the process of continuous evaluation of Tikrit female students aged (16-18) years, and the adoption of the criteria reached by the researchers in the evaluation and selection process.
Keywords
- Building - battery - movement abilities - Evaluation - Tikrit
Abstract
هدفت الدراسة إلى بناء بطارية قياس بعض القدرات الحركية كمؤشر لتقويم الطالبات واشتقاق المعايير لمفردات البطارية النهائية. واستخدمت الباحثتان المنهج الوصفي بأسلوب العلاقات الارتباطية وعلاقته بطبيعة الدراسة ، وحدد مجتمع البحث بطالبات المدارس الإعدادية بأعمار (16–18) سنة في قضاء تكريت، واختيرت العينة بالطريقة العشوائية والبالغ عددهن (200) طالبة من مجموع (10) مدارس مقسمة إلى جزئين الأول عينة البناء والاستطلاعية، أما الجزء الثاني فهي عينة التطبيق، وعولجت البيانات إحصائياً باستخدام النظام (SPSS) مستخدمين (الوسط الحسابي، الخطأ المعياري، الانحراف المعياري، معامل الالتواء، معامل الارتباط البسيط، التحليل العاملي، الدرجة الزائية والتائية). واستنتجتا من خلال التحليل العاملي تم اسـتخلاص (5) عوامل للقدرات الحركية من العوامل الـ(8) التي ظهرت بعد التدوير، وتكونت بطارية اختبار القدرات الحركية من (5) اختبارات انحسرت بين (الاستجابة الحركية والرشاقة والتوافق) مما يدل على اهمية هذه الصفات لهذه المرحلة العمرية، ولم تظهر قدرتي التوازن والمرونة، كما انحسرت مستويات القدرات الحركية بين مقبول وضعيف والذي يعتبر مؤشراً لضعف العينة نسبة للياقة الصحية لديهن.
واوصت الباحثتان باعتماد الاختبارات والقياسات المستخلصة في عملية التقويم المستمر لطالبات قضاء تكريت بأعمار (16–18) سنة، واعتماد المعايير التي توصلت إليها الباحثتان عند عملية التقويم والاختيار.
واوصت الباحثتان باعتماد الاختبارات والقياسات المستخلصة في عملية التقويم المستمر لطالبات قضاء تكريت بأعمار (16–18) سنة، واعتماد المعايير التي توصلت إليها الباحثتان عند عملية التقويم والاختيار.
Keywords
- بناء - بطارية - قدرات حركية - تقويم - تكريت