Abstract
Sinan Antoon’s The Corpse Washer narrates Iraq’s political, social, and disastrous events taking place in the last thirty years and concludes by castigating wars and the American invasion of Iraq and their repercussions. There has been a growing body of research and criticism about it, inspired by the novel’s title that overshadows many of its objective observations and aesthetic implications. The work elucidates vital themes and poses important topics; among these exist two pertinent problems:the Iraqi blurred contemporary history and its daunting developments. This paper explores these as described and elaborated by the novelist. Sinan Antoon, the paper further argues, offers a plausible interpretation of the recent history of Iraq and synthesizes exuberant reflections, information, and analyses to provide an account that stands against neo-Orientalist discourse propagated in America and across Europe. It begins with the Iran-Iraq War, ends openly with the American occupation, centers on real events, dates, and places, and addresses social, economic, political, and religious parameters fluctuated by wars, sanctions, sectarianism, and belligerence. These details and criticisms echo scholars and pundits who reach similar vitriol Antoon avers. Noam Chomsky, Eric Alterman, and Hal Brands among others point to the sociopolitical ordeals the United States has brought to Iraq. The writer fictionalizes what has been occurring by relying on poetic language and other literary devices. These Antoon(ian) stylistics and historicization of the paper are scrutinized through three sections. After introducing the novelist and the main elements of the work, the second section traces the writer’s thoughts about “Iraqis” in the past; while the third section detects what befalls “Iraqis” in the present.
Keywords
diaspora
Iraq of pre-and post-2003
Noam Chomsky
sectarianism
the American invasion
Abstract
تتناول رواية “غاسل الجثث” للروائي ذو الأصل العراقي سنان أنطون الأحداث السياسية والاجتماعية والكوارث التي وقعت في العراق خلال الثلاثين عامًا المنصرمة، وتختتم بانتقاد الحروب والغزو الأمريكي للعراق وتداعياته. هناك تزايد في الأبحاث والنقد حول الرواية، مستوحاة من عنوان الرواية الذي يطغى على العديد من استقصاءاتها الموضوعية وتضميناتها الجمالية. أنها تطرح موضوعات حيوية ومهمة. من بينها توجد إشكاليتان مهمتان: التاريخ العراقي المعاصر بكل غموضه من جانب وتطوراته بين الماضي والحاضر من جانب اخر. يستكشف هذا البحث هذه المواضيع كما وصفها وشرحها الروائي. اضافة على ذلك لابد من التأكيد بأن سنان أنطون يقدم تفسيرًا معقولًا للتاريخ الحديث للعراق ويولف بين أفكار ومعلومات والتحليلات منطقية في سبيل عرض سردية تقف بوجه الخطاب الاستشراقي الجديد المنتشر في الولايات المتحدة الامريكية وأوربا. يبدأ الكتاب بحرب إيران والعراق، وينتهي بالغزو الأمريكي، ويركز على الأسماء والتواريخ والأماكن الحقيقية، ويتطرق الى عوامل الاجتماعية والاقتصادية والسياسية والدينية التي تأثرت بالحروب والعقوبات الاقتصادية والطائفية والغزو الامريكي. تتردد هذه التفاصيل والانتقادات عند الكتاب والنقاد غربيون الذين يصلون إلى نفس التصورات التي يطرحها أنطون. نوام تشومسكي، إريك ألترمان، وهال براندز من بين آخرين يشيرون إلى المحن الاجتماعية والسياسية التي جلبتها الولايات المتحدة إلى العراق. يقوم الكاتب بقص ما يحدث باستخدام لغة شعرية ووسائل أدبية أخرى. تتناول هذه الورقة الأساليب الأنطونية والتاريخية وتحللها في ثلاثة أقسام. بعد تقديم الروائي للقراء وسبر العناصر الرئيسية للعمل، يتتبع القسم الثاني أفكار أنطون حول "العراقيين" في الماضي؛ بينما يكتشف القسم الثالث ما يحدث "للعراقيين" في الحاضر.
Keywords
الطائفية، العراق قبل وبعد 2003، العنف، الغزو الأمريكي، الشتات، نوام تشومسكي.