Abstract
The research problem is the lack of attention of those responsible for making administrative decisions about the quality of tourism services and their dimensions and then distributing them to workers in tourism organizations, and about analyzing competitors in the market, and internal and external environmental analysis. Is there a relationship between strategic vigilance and improving tourism services in Baghdad? And is there an effect of vigilance? The strategy in improving tourism services in Baghdad? The study’s contribution to adding scientific material and enriching libraries with information on the subject of strategic vigilance and its impact on improving tourism services in Baghdad. One of the most important goals set is to identify the impact of strategic vigilance in improving tourism services in tourism organizations in Baghdad. . As for the research methodology, altahlili wawuzieat (40) astibanat ealaa almunazamat alsiyahiat fi Baghdad, we relied on the descriptive approach and multiple methods for collecting data and information that can be summarized as follows: such as books, sources, basic references, journals, scientific research, questionnaires, and personal interviews. We also show the most important conclusions, which is the existence of a good relationship to strategic vigilance, through the high percentage of competitive vigilance, which reached the highest percentage, achieving (3.827), where tourism organizations spread awareness about tourism marketing vigilance, and raise the value of tourism service in organizations and distinguish them from others. The lowest percentage reached (3.633) for the environmental vigilance dimension. Finally, the most important recommendations that addressed the research are the need to pay attention to training programs for workers in strategic vigilance for the purpose of increasing their skills and experience in order to achieve more of the best services provided by tourism organizations.
Keywords
: strategic vigilance
Tourism Services
Abstract
تعد مشكلة البحث بعدم انتباه المسؤولين عن اتخاذ القرارات الادارية عن جودة الخدمات السياحية وابعادها ثم توزيعها على العاملين في المنظمات السياحية ، وعن تحليل المنافسين في سوق ، والتحليل البيئي الداخلي والخارجي هل توجد علاقة بين اليقظة الاستراتيجية وتحسين الخدمات السياحية في بغداد؟،وهل يوجد أثر لليقظة الاستراتيجية في تحسين الخدمات السياحية في بغداد؟، إسهام الدراسة في إضافة مادة علمية وإثراء المكتبات بمعلومات خاصة بموضوع اليقظة الاستراتيجية وأثرها على تحسين الخدمات السياحية في بغداد.، ومن اهم الاهداف الموضوعة هي التعرف على أثر اليقظة الاستراتيجية في تحسين الخدمات السياحية في المنظمات السياحية في بغداد. اما منهج البحث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي ووزعت (40) استبانة على المنظمات السياحية في بغداد .واساليب متعددة لجمع البيانات والمعلومات التي يمكن اجمالها بالاتي: مثل الكتب والمصادر والمراجع الاساسية و المجلات والبحوث العلمية ،الاستبانة، والمقابلات الشخصية. وكذلك نبين اهم الاستنتاجات هي وجود علاقة جيدة لليقظة الاستراتيجية و ذلك من خلال ارتفاع نسبة بعد اليقظة التنافسية والذي بلغ اعلى نسبة حيث حققت (3.827) حيث تقوم المنظمات السياحية بنشر الوعي حول اليقظة التسويقية السياحي، ورفع قيمة الخدمة السياحية في المنظمات وتمييزها عن غيرها اما بعد ادنى نسبة فقد بلغت (3.633) لبعد اليقظة البيئية. واخيرا اهم التوصيات التي تناولت البحث هي ضرورة الاهتمام بالبرامج التدريبية للعاملين لليقظة الاستراتيجي وذلك لغرض زيادة مهاراتهم وخبراتهم من اجل تحقيق المزيد من افضل الخدمات التي تقدمها المنظمات السياحية .
Keywords
اليقظة الاستراتيجية ، الخدمات السياحية