Abstract
The study aimed to know the role that the practice of e-commerce for educational institutions plays in student satisfaction. To achieve the objectives of the study, the descriptive analytical approach was adopted. A
questionnaire consisting of (23) paragraphs was developed, and a random sample was drawn so that the study
sample consisted of (104) students representing the category benefiting from the services provided. The descriptive analytical approach was relied upon, and the results were analyzed using the (SPSS) program and
descriptive statistics tools. It was concluded that Dijlah College currently has a great interest in the e-commerce strategy for educational institutions to inform the public of the educational services it provides and
the facilities that support the educational process and its possession of appropriate infrastructure for e-commerce for educational institutions and its ability to deal with all e-commerce applications for educational
institutions and the level of student satisfaction with the electronic services provided. The most prominent
دراسات ادارية واقتصادية مجلة كلية دجلة الجامعة
2024 أيلـول )3( العدد )7( املجلد 10
recommendations were the adoption of the Deanship of Dijlah College of new ideas, methods and strategies
that help it achieve a competitive advantage and think about services that meet the desires of students and
satisfy them, in addition to opening new departments and the necessity for the Deanship of the College to
know the dimensions of the e-commerce strategy for educational institutions because of its great impact on
.the level of their performance and competitiveness in the long term
questionnaire consisting of (23) paragraphs was developed, and a random sample was drawn so that the study
sample consisted of (104) students representing the category benefiting from the services provided. The descriptive analytical approach was relied upon, and the results were analyzed using the (SPSS) program and
descriptive statistics tools. It was concluded that Dijlah College currently has a great interest in the e-commerce strategy for educational institutions to inform the public of the educational services it provides and
the facilities that support the educational process and its possession of appropriate infrastructure for e-commerce for educational institutions and its ability to deal with all e-commerce applications for educational
institutions and the level of student satisfaction with the electronic services provided. The most prominent
دراسات ادارية واقتصادية مجلة كلية دجلة الجامعة
2024 أيلـول )3( العدد )7( املجلد 10
recommendations were the adoption of the Deanship of Dijlah College of new ideas, methods and strategies
that help it achieve a competitive advantage and think about services that meet the desires of students and
satisfy them, in addition to opening new departments and the necessity for the Deanship of the College to
know the dimensions of the e-commerce strategy for educational institutions because of its great impact on
.the level of their performance and competitiveness in the long term
Keywords
Customer Satisfaction
Dijlah University College
Keywords: E-commerce for educational institutions
Abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة الدور الذي يحدثنه ممارسة التجارة اإللكترونية للمؤسسات التعليمية على رضا الطالب،
ولتحقيق أهداف الدراسة تم اعتماد املنهج الوصفي التحليلي تم تطوير استبانة مكونة من )23( فقرة، وتم سحب عينة
عشوائية بحيث تكونت عينة الدراسة من )104( الطالب يمثلون الفئة املستفيدة من الخدمات املقدمة ، وتم االعتماد
على املنهج الوصفي التحليلي ، وتحليل النتائج باالعتماد على برنامج )SPSS( وادوات االحصاء الوصفي ، وتم التوصل
الى ان كلية دجلة في الوقت الحالي لديها اهتمام كبير باستراتيجية التجارة االلكترونية للمؤسسات التعليمية لتعريف
الجمهور بالخدمات التعليمية التي تقدمها والتسهيالت التي تدعم عملية التعليم وامتالكها بنى تحتية مالئمة للتجارة
االلكترونية للمؤسسات التعليمية وبامكانها التعامل مع جميع تطبيقات التجارة االلكترونية للمؤسسات التعليمية و
ان مستوىرضا الطالب عن الخدمات االلكترونية املقدمة، وتمثلت ابرز التوصيات تبني عمادة كلية دجلة افكار جديدة
و اساليب واستراتيجيات تساعدها على تحقيق ميزة تنافسية و التفكير في الخدمات التي تلبي رغبات الطلبة وارضاءهم
فضال عن فتح اقسام جديدة و ضرورة معرفة عمادة الكلية ألبعاد استراتيجية التجارة االلكترونية للمؤسسات
التعليمية ملا لها من تأثير كبير على مستوى ادائها وتنافسيتها للمدى البعيد.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم اعتماد املنهج الوصفي التحليلي تم تطوير استبانة مكونة من )23( فقرة، وتم سحب عينة
عشوائية بحيث تكونت عينة الدراسة من )104( الطالب يمثلون الفئة املستفيدة من الخدمات املقدمة ، وتم االعتماد
على املنهج الوصفي التحليلي ، وتحليل النتائج باالعتماد على برنامج )SPSS( وادوات االحصاء الوصفي ، وتم التوصل
الى ان كلية دجلة في الوقت الحالي لديها اهتمام كبير باستراتيجية التجارة االلكترونية للمؤسسات التعليمية لتعريف
الجمهور بالخدمات التعليمية التي تقدمها والتسهيالت التي تدعم عملية التعليم وامتالكها بنى تحتية مالئمة للتجارة
االلكترونية للمؤسسات التعليمية وبامكانها التعامل مع جميع تطبيقات التجارة االلكترونية للمؤسسات التعليمية و
ان مستوىرضا الطالب عن الخدمات االلكترونية املقدمة، وتمثلت ابرز التوصيات تبني عمادة كلية دجلة افكار جديدة
و اساليب واستراتيجيات تساعدها على تحقيق ميزة تنافسية و التفكير في الخدمات التي تلبي رغبات الطلبة وارضاءهم
فضال عن فتح اقسام جديدة و ضرورة معرفة عمادة الكلية ألبعاد استراتيجية التجارة االلكترونية للمؤسسات
التعليمية ملا لها من تأثير كبير على مستوى ادائها وتنافسيتها للمدى البعيد.
Keywords
الكلمات املفتاحية: التجارة االلكترونية للمؤسسات التعليمية، رضا الطالب ، كلية دجلة.