Abstract
The modern marketing concept focuses considerably on the customer, especially women, as they are the main pillar on which this concept depends, as they are the main partner in the activities of marketing institutions, including banking institutions. This research aims to highlight the impact of the pink marketing strategy in achieving the marketing objectives of banks. To reach the required goals, 60 women were selected as a sample of the clients of Al-Ahly Bank of Baghdad branch (Bagdad Private Bank), and a questionnaire form designed by the researcher was distributed to them, which included (49 questions). The descriptive exploratory approach was employed based on the survey of opinions through the questionnaire, where the primary data was analyzed using the spss statistical program to analyze the data, leading to its results in reaching a number of conclusions, including that the banks tend to adopt the pink marketing strategy by relying on the pink physical environment and improving it through the element Pink human, pink product promotion, pink service, pink distribution and price. Also there is an effect of the pink marketing strategy in achieving the marketing objectives of the banks .
Keywords
Banks' Marketing Objectives
Pink Marketing Strategy
Abstract
يركز المفهوم التسويقي الحديث كثيرا على الزبون وخاصة النساء باعتبارهن الركيزه الاساسيه التي يعتمد عليها هذا المفهـوم كونهن الشريك الاساسي في انشطة المؤسسات التسويقيه ومنها المؤسسات المصرفيـه في الوصول الى الاهداف المرسومـه وان هذا البحث يهدف الى ابراز اثر استراتيجية التسويق الوردي في تحقيق الاهداف التسويقيه للمصارف وللوصول الى الاهداف المطلوبه فقد تم اختيار عينه من زبائن فروع مصرف بغداد الاهلي بواقع (60) من السيدات ووزعت عليهن استمارة استبيان تم تصميمها من قبل الباحث تضمنت (49 سؤالاً) وقد تم توظيف المنهج الوصفي الاستطلاعي المستند الى استقصاء الاراء من خلال الاستبيان حيث جرى تحليل البيانات الاوليه باستخدام البرنامج الاحصائي spss لتحليل البيانات لتفضي نتائجها في الوصول الى عدد من الاستنتاجات منها ان المصارف تتوجه لتبني استراتيجية التسويق الوردي من خلال اعتمادها على البيئه الماديه الورديه وتحسينها عبر العنصر البشري الوردي والترويج والمنتج الوردي وتقديم خدمة ورديه الى جانب التوزيع والسعر الورديين ، وان هنالك تأثير لاستراتيجية التسويق الوردي في تحقيق الاهداف التسويقيه للمصارف
Keywords
استراتيجية التسويق الوردي
الاهداف التسويقيه للمصارف