Abstract
The current research aims to identify:
1- -Psychological immunity among university students.
1- -Academic adjustment among university students.
2- The correlation between psychological immunity and academic adaptation among university students.
To achieve the objectives of the research, the researcher adopted the Khaddadoust psychological immunity scale in 2022, based on the theory of Olah 2005, where the scale in its final form consisted of 47 items, and three domains: (the domain of beliefs / the domain The academic adjustment scale was built based on the theory of Baker & Siryk 1989, and in its final form it consisted of 32 items and four domains: (the motivation domain/the applied domain/the performance domain), and the two tools were applied. On a sample consisting of 400 male and female students at the University of Baghdad, for the academic year 2022-2023, and after processing the data statistically, the research concluded that the research sample has psychological immunity and academic adaptation, and that there is a strong, statistically significant direct correlation between psychological immunity and academic adaptation, and in light of Research results: The researcher came up with a number of recommendations and proposals
1- -Psychological immunity among university students.
1- -Academic adjustment among university students.
2- The correlation between psychological immunity and academic adaptation among university students.
To achieve the objectives of the research, the researcher adopted the Khaddadoust psychological immunity scale in 2022, based on the theory of Olah 2005, where the scale in its final form consisted of 47 items, and three domains: (the domain of beliefs / the domain The academic adjustment scale was built based on the theory of Baker & Siryk 1989, and in its final form it consisted of 32 items and four domains: (the motivation domain/the applied domain/the performance domain), and the two tools were applied. On a sample consisting of 400 male and female students at the University of Baghdad, for the academic year 2022-2023, and after processing the data statistically, the research concluded that the research sample has psychological immunity and academic adaptation, and that there is a strong, statistically significant direct correlation between psychological immunity and academic adaptation, and in light of Research results: The researcher came up with a number of recommendations and proposals
Keywords
Academic adaptation
psychological immunity
University Students.
Abstract
يهدف البحث الحالي الى التعرف على:
1- الحصانة النفسية لدى طلبة الجامعة.
2-التكيف الاكاديمي لدى طلبة الجامعة.
3-العلاقة الارتباطية بين الحصانة النفسية والتكيف الاكاديمي لدى طلبة الجامعة.
وتحقيقاً لأهداف البحث قامت الباحثة بتبني مقياس الحصانة النفسية خدادوست سنة 2022، اعتماداً على نظرية Olah 2005، حيث تكون المقياس بصيغته النهائية من 47 فقرة، وثلاثة مجالات وهي:(مجال الاعتقادات و مجال التنفيذي والأخلاق والرقابة و مجال تنظيم الذات)، وقد تم بناء مقياس التكيف الاكاديمي بالاعتماد على نظرية كل من Baker& Siryk 1989، وقد تكون بصيغته النهائية من 32 فقرة وأربعة مجالات وهي:(مجال الدافعية/المجال التطبيقي/مجال الأداء)، وقد تم تطبيق الاداتين على عينة تكونت من 400 طالب وطالبة من طلبة جامعة بغداد، للعام الدراسي 2022_2023، وبعد معالجة البيانات احصائياً توصل البحث الى ان عينة البحث لديهم حصانة نفسية، ولديهم تكيف اكاديمي، وان هناك علاقة ارتباطية طردية قوية داله احصائياً تبين الحصانة النفسية والتكيف الاكاديمي، وفي ضوء نتائج البحث خرجت الباحثة بعدد من التوصيات والمقترحات
1- الحصانة النفسية لدى طلبة الجامعة.
2-التكيف الاكاديمي لدى طلبة الجامعة.
3-العلاقة الارتباطية بين الحصانة النفسية والتكيف الاكاديمي لدى طلبة الجامعة.
وتحقيقاً لأهداف البحث قامت الباحثة بتبني مقياس الحصانة النفسية خدادوست سنة 2022، اعتماداً على نظرية Olah 2005، حيث تكون المقياس بصيغته النهائية من 47 فقرة، وثلاثة مجالات وهي:(مجال الاعتقادات و مجال التنفيذي والأخلاق والرقابة و مجال تنظيم الذات)، وقد تم بناء مقياس التكيف الاكاديمي بالاعتماد على نظرية كل من Baker& Siryk 1989، وقد تكون بصيغته النهائية من 32 فقرة وأربعة مجالات وهي:(مجال الدافعية/المجال التطبيقي/مجال الأداء)، وقد تم تطبيق الاداتين على عينة تكونت من 400 طالب وطالبة من طلبة جامعة بغداد، للعام الدراسي 2022_2023، وبعد معالجة البيانات احصائياً توصل البحث الى ان عينة البحث لديهم حصانة نفسية، ولديهم تكيف اكاديمي، وان هناك علاقة ارتباطية طردية قوية داله احصائياً تبين الحصانة النفسية والتكيف الاكاديمي، وفي ضوء نتائج البحث خرجت الباحثة بعدد من التوصيات والمقترحات
Keywords
الحصانة النفسية، التكيف الاكاديمي، طلبة الجامعة.