Abstract
Context indicates connection, sequence, succession, and consistency. That is: the succession of words contained in one context in meaning; A word should not be interpreted with a meaning that contradicts its structure. Context has an important function in understanding Quranic texts, investigating the purposes of Quranic words and structures, and clarifying their meanings. Context is what reveals the ambiguity of meaning and directs it.
The term “Sharia” is applied to all the doctrinal and jurisprudential issues and rulings that regulate the lives of people, and this division was one of the requirements of the classification, as the curriculum consists of all these issues and they constitute the law of God.
The analogy was mentioned in the Holy Qur’an in the legislative context, and the legislative context was the revealer of this analogy and explained it. We found this revelation among the Shiite interpreters of the Holy Qur’an in a large number of Qur’anic verses that were mentioned in the legislative context in the Holy Qur’an.
The term “Sharia” is applied to all the doctrinal and jurisprudential issues and rulings that regulate the lives of people, and this division was one of the requirements of the classification, as the curriculum consists of all these issues and they constitute the law of God.
The analogy was mentioned in the Holy Qur’an in the legislative context, and the legislative context was the revealer of this analogy and explained it. We found this revelation among the Shiite interpreters of the Holy Qur’an in a large number of Qur’anic verses that were mentioned in the legislative context in the Holy Qur’an.
Keywords
Analogy
Context
legislation
Abstract
يدلّ السياق على الاتّصال والتسلسل والتتابع والاتّساق؛ أي: تتابع الألفاظ الواردة في سياق واحد في المعنى؛ فلا تفسَّر لفظة بمعنى يتناقض مع تركيبها، وإنّ للسياق وظيفة مهمّة في فهم النصوص القرآنيّة، وتحرّي مقاصد الألفاظ والتراكيب القرآنيّة وبيان معانيها، والسياق هو الذي يكشف عن غموض المعنى ويوجّهه
ومصطلح الشريعة يطلَق على كلّ المسائل والأحكام العقائديّة والفقهيّة التي تنظّم حياة العباد, وهذا التقسيم كان من مقتضيات التبويب, فالمنهج يتألف من كلّ هذه المسائل وهي تؤلّف شريعة الله.
وقد ورد التشبيه في القرآن الكريم في السياق التشريعيّ، وقد كان السياق التشريعيّ هو الكاشف لهذا التشبيه والمبيّن له، وهذا الكشف قد وجدناه عند مفسّري القرآن الكريم من الشيعة في عدد كبير من الآيات القرآنيّة التي وردت في السياق التشريعيّ في القرآن الكريم.
ومصطلح الشريعة يطلَق على كلّ المسائل والأحكام العقائديّة والفقهيّة التي تنظّم حياة العباد, وهذا التقسيم كان من مقتضيات التبويب, فالمنهج يتألف من كلّ هذه المسائل وهي تؤلّف شريعة الله.
وقد ورد التشبيه في القرآن الكريم في السياق التشريعيّ، وقد كان السياق التشريعيّ هو الكاشف لهذا التشبيه والمبيّن له، وهذا الكشف قد وجدناه عند مفسّري القرآن الكريم من الشيعة في عدد كبير من الآيات القرآنيّة التي وردت في السياق التشريعيّ في القرآن الكريم.
Keywords
السياق ، التشريع ، التشبيه