Abstract
The current research aims to:
1- identiflying the level of cyberbulling among middle school students.
2- indicative of differences in the level of cyberbulling among middle school students according to:
A-the gender variant
B-stage variable
3- identiflying the psychological unit among middle school students.
4- the significance of differences in the level of electronic bullying among middle school students according to:
A-The gender variant
B-Stage variable
5- knowing the nature of the relationship between the level of psychological unit and cyberbulling among middle bullying students.
The study was conducted on middle school students in the city of tikrit ,where the research sample amounted to(300) middle school students.the researcher bulit the psychological unit scale,which consists in its final form of(60) pargraph ,and based on the electronic bullying scale prepared by(AL-jobori,2020) which consists in its final form of(46) pargraphf where the two scales were presented to group of arbitrators to extract the apparent honesty for them,as well as extract the results showed:
1- Middle school students have a moderate level of cyber bulling.
2- There is no statistically significant differenc in the level of cyber bulling according in the gender variable.
3- There is no inheritance of statistical significance differences in differences in the level of electronic bullying according to the stage variable (second-third)average.
4- There is no statistically significant teams at the level of psychological unit among middle school students.
5- There is no statistically significant teams in the level of psychological unit according to the gender variable.
6- There is no statistically significant teams in the level of psychological unit according to the stage variable (second-third) average.
7- There is no positive direct correlation between the two variable of cyberbulling and psychological unit.
1- identiflying the level of cyberbulling among middle school students.
2- indicative of differences in the level of cyberbulling among middle school students according to:
A-the gender variant
B-stage variable
3- identiflying the psychological unit among middle school students.
4- the significance of differences in the level of electronic bullying among middle school students according to:
A-The gender variant
B-Stage variable
5- knowing the nature of the relationship between the level of psychological unit and cyberbulling among middle bullying students.
The study was conducted on middle school students in the city of tikrit ,where the research sample amounted to(300) middle school students.the researcher bulit the psychological unit scale,which consists in its final form of(60) pargraph ,and based on the electronic bullying scale prepared by(AL-jobori,2020) which consists in its final form of(46) pargraphf where the two scales were presented to group of arbitrators to extract the apparent honesty for them,as well as extract the results showed:
1- Middle school students have a moderate level of cyber bulling.
2- There is no statistically significant differenc in the level of cyber bulling according in the gender variable.
3- There is no inheritance of statistical significance differences in differences in the level of electronic bullying according to the stage variable (second-third)average.
4- There is no statistically significant teams at the level of psychological unit among middle school students.
5- There is no statistically significant teams in the level of psychological unit according to the gender variable.
6- There is no statistically significant teams in the level of psychological unit according to the stage variable (second-third) average.
7- There is no positive direct correlation between the two variable of cyberbulling and psychological unit.
Abstract
يستهدف البحث الحالي الى:
1- التعّرف على مستوى التنمر الألكتروني لدى طلبة المرحلة المتوسطة.
2- دلالة الفروق في مستوى التنمر الألكتروني لدى طلبة المرحلة المتوسطة حسب :
أ- متغير الجنس.
ب- متغير المرحلة.
3- التعّرف على الوحدة النفسية لدى طلبة المرحلة المتوسطة.
4- دلالة الفروق في مستوى الوحدة النفسية لدى طلبة المرحلة المتوسطة حسب:
أ- متغير الجنس.
ب-متغير المرحلة.
5- معرفة طبيعة العلاقة بين مستوى الوحدة النفسية والتنمر الألكتروني لدى الطلبة المتنمرين في المرحلة المتوسطة.
وقد اجريت الدراسة على طلبة المرحلة المتوسطة في مدينة تكريت إذ بلغت عينة البحث من (300) طالب وطالبة من طالبات المرحلة المتوسطة.. قامت الباحثة ببناء مقياس الوحدة النفسية والذي يتكون بصورته النهائية من (60) فقرة، كما قامت بالأعتماد على مقياس التنمر الألكتروني المعد من قبل (الجبوري , 2020) والذي يتكون بصورته النهائية من (46) فقرة حيث تم عرض المقياسين على مجموعة من المحكمين لاستخراج الصدق الظاهري لهما، وكذلك استخراج معامل الثبات من خلال طريقة إعادة الاختبار وقد بلغ معامل ثبات مقياس التنمر الألكتروني (0,83) اما معامل ثبات مقياس الوحدة النفسية بلغ (0,87) ويعدان معاملات ثبات جيدة ومقبولة. وقد اظهرت النتائج :
1- ان طلبة المرحلة المتوسطة لديهم مستوى معتدل من التنمر الألكتروني.
2- لا يوجد فرق ذات دلالة احصائية في مستوى التنمر الألكتروني حسب متغير الجنس.
3- لا يوجد فرث ذات دلالة احصائية في مستوى التنمر الألكتروني حسب متغير المرحلة (الثاني- الثالث) متوسط.
4- لا يوجد فرق ذات دلالة احصائية في مستوى الوحدة النفسية لدى طلبة المرحلة المتوسطة.
5- لايوجد فرق ذات دلالة احصائية في مستوى الوحدة النفسية حسب متغير الجنس.
6- لا يوجد فرق ذات دلالة احصائية في مستوى الوحدة النفسية حسب متغير المرحلة (الثاني- الثالث) متوسط.
7- يوجد علاقة ارتباطية طردية موجبة بين متغيري التنمر الألكتروني والوحدة النفسية.
1- التعّرف على مستوى التنمر الألكتروني لدى طلبة المرحلة المتوسطة.
2- دلالة الفروق في مستوى التنمر الألكتروني لدى طلبة المرحلة المتوسطة حسب :
أ- متغير الجنس.
ب- متغير المرحلة.
3- التعّرف على الوحدة النفسية لدى طلبة المرحلة المتوسطة.
4- دلالة الفروق في مستوى الوحدة النفسية لدى طلبة المرحلة المتوسطة حسب:
أ- متغير الجنس.
ب-متغير المرحلة.
5- معرفة طبيعة العلاقة بين مستوى الوحدة النفسية والتنمر الألكتروني لدى الطلبة المتنمرين في المرحلة المتوسطة.
وقد اجريت الدراسة على طلبة المرحلة المتوسطة في مدينة تكريت إذ بلغت عينة البحث من (300) طالب وطالبة من طالبات المرحلة المتوسطة.. قامت الباحثة ببناء مقياس الوحدة النفسية والذي يتكون بصورته النهائية من (60) فقرة، كما قامت بالأعتماد على مقياس التنمر الألكتروني المعد من قبل (الجبوري , 2020) والذي يتكون بصورته النهائية من (46) فقرة حيث تم عرض المقياسين على مجموعة من المحكمين لاستخراج الصدق الظاهري لهما، وكذلك استخراج معامل الثبات من خلال طريقة إعادة الاختبار وقد بلغ معامل ثبات مقياس التنمر الألكتروني (0,83) اما معامل ثبات مقياس الوحدة النفسية بلغ (0,87) ويعدان معاملات ثبات جيدة ومقبولة. وقد اظهرت النتائج :
1- ان طلبة المرحلة المتوسطة لديهم مستوى معتدل من التنمر الألكتروني.
2- لا يوجد فرق ذات دلالة احصائية في مستوى التنمر الألكتروني حسب متغير الجنس.
3- لا يوجد فرث ذات دلالة احصائية في مستوى التنمر الألكتروني حسب متغير المرحلة (الثاني- الثالث) متوسط.
4- لا يوجد فرق ذات دلالة احصائية في مستوى الوحدة النفسية لدى طلبة المرحلة المتوسطة.
5- لايوجد فرق ذات دلالة احصائية في مستوى الوحدة النفسية حسب متغير الجنس.
6- لا يوجد فرق ذات دلالة احصائية في مستوى الوحدة النفسية حسب متغير المرحلة (الثاني- الثالث) متوسط.
7- يوجد علاقة ارتباطية طردية موجبة بين متغيري التنمر الألكتروني والوحدة النفسية.