Abstract
Abstract
While in the problem at the research; the researcher is seeking to find the evaluation standard of the most important of the psychological changes according to the sustainable development aims for choosing the fustal players in good levels and preserving at that good level as long a period as possible to develop the sport generally and the fustal especially
The second chapter contains the the artical studies to know the evaluation standards and the psychological changes which belongs to the sustainable development, their dimensions, knowing the choosing beside the choosing ways.
In this chapter there are mention of the previous studies which also belongs to the research subject.
The researcher use the descriptive syllabus in the survey method and the correlative relationships because this syllabus is suitable to solution the research problem.
The researcher determines the research community; they were (120) players. The research specimen were (110) players the research makes the reconnaissance experience in order to know the field difficulties that faced the researcher during the actual performance
The research conclusion
1- Reach to evaluation standards of the psychological changes which contribute in choosing of the fustal players.
2- proved the results that is possible build the standard levels of the specimen individuals the straight points as well as the weekends points in the performance of the players in psychological changes of the research content.
-The research recommendations
1- attention necessity of psychological changes according to the sustainable development aims for choosing the fustal players
2- Necessity use the evaluation standard for the psychological changes to discover the strength the weakness points in the performance and the cheivement level for the fustal players
Keyword (evaluative ,psychological variables , fustal)
While in the problem at the research; the researcher is seeking to find the evaluation standard of the most important of the psychological changes according to the sustainable development aims for choosing the fustal players in good levels and preserving at that good level as long a period as possible to develop the sport generally and the fustal especially
The second chapter contains the the artical studies to know the evaluation standards and the psychological changes which belongs to the sustainable development, their dimensions, knowing the choosing beside the choosing ways.
In this chapter there are mention of the previous studies which also belongs to the research subject.
The researcher use the descriptive syllabus in the survey method and the correlative relationships because this syllabus is suitable to solution the research problem.
The researcher determines the research community; they were (120) players. The research specimen were (110) players the research makes the reconnaissance experience in order to know the field difficulties that faced the researcher during the actual performance
The research conclusion
1- Reach to evaluation standards of the psychological changes which contribute in choosing of the fustal players.
2- proved the results that is possible build the standard levels of the specimen individuals the straight points as well as the weekends points in the performance of the players in psychological changes of the research content.
-The research recommendations
1- attention necessity of psychological changes according to the sustainable development aims for choosing the fustal players
2- Necessity use the evaluation standard for the psychological changes to discover the strength the weakness points in the performance and the cheivement level for the fustal players
Keyword (evaluative ,psychological variables , fustal)
Keywords
ا (انموذج تقييمي ، المتغيرات النفسية ، كرة الصالات.
Abstract
ملخص البحث
يهتم علم النفس الرياضي بدراسة سلوك الرياضي مع نفسه، ومع الآخرين في جميع المجالات الرياضية، الأمر الذي يساعده على فهم ذاته وتحديد قدراته وطاقاته، وتحقيق السلام والانسجام مع الآخرين.و أنَّ طبيعة المتغيرات النفسية المصاحب للأداء الرياضي الناجح، تتطلب معرفة التركيبة السيكولوجية والتي ترتبط بالأداء المثالي وتسهم في تحديد مستوى الأداء الفعلي، وهذا راجع إلى الطفرة العلمية في انتقاء وإعداد اللاعب بدنياً ونفسياً وخطيطا، والمتغير النفسي يظل المتغير الحاسم في الأداء سواء على مستوى التدريب أو المنافسة، وفي الانتقاء لاعبي كرة القدم للصالات العوامل النفسية أهمية واسعة في مراحل الاختيار المختلفة، فهي تمثل مقياسا ومؤشرا يمكن من خلالها التنبؤ بقدرة الرياضي الموهوب وإمكانياته في المستقبل لتحقيق البطولات المحلية والدولية وبهذا تعرف العوامل النفسية على انها " المقدرة في استثمار المميزات الجسدية والوظائفية والحركية حسب درجة الجهد التي تحتاجها الرياضة المعنية"، ومن هنا تتجلى اهمية البحث في دراسة انموذج تقييمي لأهم المتغيرات النفسية لانتقاء لاعبي كرة الصالات، وكانت مشكلة البحث تعد المتغيرات النفسية على جانب كبير من الاهمية وهي المتغيرات النفسية كمحاولة لاختصار الوقت والجهد والامكانيات والاستمرار في المحافظة على المستوى المطلوب لأطول فترة ممكنة ولذلك ارتأى الباحث ايجاد نموذج تقييمي لأهم المتغيرات النفسية لانتقاء لاعبي كرة الصالات للحصول على لاعبي كرة صالات بمستويات جيدة والمحافظة على هذا المستوى لأطول فترة ممكنة لتطوير الرياضة بشكل عام وكرة الصالات على وجه الخصوص، وكانت أهداف البحث بناء الانموذج التقييمي لاهم المتغيرات النفسية، التعرف على واقع المتغيرات النفسية (الثقة ,القلق , الانتباه) ، انتقاء الاعب كرة قدم الصالات على اساس نموذج تقييمي نفسي لأهم المتغيرات النفسية للاعبي اندية الفرات الأوسط، الاستنتاجات تم التوصل الى نموذج تقييمي للمتغيرات النفسية التي من شأنها ان تساهم في عملية انتقاء اللاعبين كرة الصالات، ان النموذج التقييمي الذي تم التوصيل اليه يعد خطوه مهمه من خطوات انتقاء اللاعبين كرة الصالات، وتعتبر المتغيرات النفسية من المتغيرات المهمة في بناء اي انموذج تقييمي كما ظهر في مجريات البحث,
يهتم علم النفس الرياضي بدراسة سلوك الرياضي مع نفسه، ومع الآخرين في جميع المجالات الرياضية، الأمر الذي يساعده على فهم ذاته وتحديد قدراته وطاقاته، وتحقيق السلام والانسجام مع الآخرين.و أنَّ طبيعة المتغيرات النفسية المصاحب للأداء الرياضي الناجح، تتطلب معرفة التركيبة السيكولوجية والتي ترتبط بالأداء المثالي وتسهم في تحديد مستوى الأداء الفعلي، وهذا راجع إلى الطفرة العلمية في انتقاء وإعداد اللاعب بدنياً ونفسياً وخطيطا، والمتغير النفسي يظل المتغير الحاسم في الأداء سواء على مستوى التدريب أو المنافسة، وفي الانتقاء لاعبي كرة القدم للصالات العوامل النفسية أهمية واسعة في مراحل الاختيار المختلفة، فهي تمثل مقياسا ومؤشرا يمكن من خلالها التنبؤ بقدرة الرياضي الموهوب وإمكانياته في المستقبل لتحقيق البطولات المحلية والدولية وبهذا تعرف العوامل النفسية على انها " المقدرة في استثمار المميزات الجسدية والوظائفية والحركية حسب درجة الجهد التي تحتاجها الرياضة المعنية"، ومن هنا تتجلى اهمية البحث في دراسة انموذج تقييمي لأهم المتغيرات النفسية لانتقاء لاعبي كرة الصالات، وكانت مشكلة البحث تعد المتغيرات النفسية على جانب كبير من الاهمية وهي المتغيرات النفسية كمحاولة لاختصار الوقت والجهد والامكانيات والاستمرار في المحافظة على المستوى المطلوب لأطول فترة ممكنة ولذلك ارتأى الباحث ايجاد نموذج تقييمي لأهم المتغيرات النفسية لانتقاء لاعبي كرة الصالات للحصول على لاعبي كرة صالات بمستويات جيدة والمحافظة على هذا المستوى لأطول فترة ممكنة لتطوير الرياضة بشكل عام وكرة الصالات على وجه الخصوص، وكانت أهداف البحث بناء الانموذج التقييمي لاهم المتغيرات النفسية، التعرف على واقع المتغيرات النفسية (الثقة ,القلق , الانتباه) ، انتقاء الاعب كرة قدم الصالات على اساس نموذج تقييمي نفسي لأهم المتغيرات النفسية للاعبي اندية الفرات الأوسط، الاستنتاجات تم التوصل الى نموذج تقييمي للمتغيرات النفسية التي من شأنها ان تساهم في عملية انتقاء اللاعبين كرة الصالات، ان النموذج التقييمي الذي تم التوصيل اليه يعد خطوه مهمه من خطوات انتقاء اللاعبين كرة الصالات، وتعتبر المتغيرات النفسية من المتغيرات المهمة في بناء اي انموذج تقييمي كما ظهر في مجريات البحث,
Keywords
(evaluative
fustal)
psychological variables