Abstract
The study aims to evaluate of quality costs to Administration and Economics College at University of Anbar and show the impact of displacement of these costs from 2013 to 2017. The main problem of research was the extent to which there is an awareness of the importance of measuring the quality costs in Iraqi higher education institutions, so that the system of production of the educational service in these institutions can be developed and then measured and evaluated. Analytical style was used and adopted inductive and deductive approach in analyzing and extracting results, the study has showed reduce in prevention costs in 2014 by 8,7% of previous year, which led to increase the internal failure costs to be 89,9% of quality costs total. The main reason of increase the failure cost is to increase the number of failed students to 138 student of 2014. In 2016 the prevention cost became 1,6% of previous year, but the internal failure cost has also increased, the main reason is to increase failed student cost to 3589063 dinar is higher cost of study period, this increase is connected with increasing the costs of extinction, specifically the destruction of buildings. The study also showed that the records of quality costs did not obtain which is considered a basis in preparing reports of quality cost. In addition that the quality team lacks accountant of quality costs which made a weak in detailed documentation of quality costs, accordingly the management will not be able to put future plans in a good way and weak control of quality performance as well as will not be awareness in an importance of quality costs.
The study recommended the necessity of increase awareness in an importance of quality costs, keep records, prepare quality reports to follow and control the quality costs for the future period, show changes, join an accountant management with team or quality management to be able to collect, clear and enter costs data of quality. In order to make a good analysis operation of data by participation with quality team, in addition to his role in helping management in planning, control, evaluation and taking decisions and analysis the reasons of an internal failure in deep and detail way to reduce this cost over time, reaching to the requested quality goals by the management.
The study recommended the necessity of increase awareness in an importance of quality costs, keep records, prepare quality reports to follow and control the quality costs for the future period, show changes, join an accountant management with team or quality management to be able to collect, clear and enter costs data of quality. In order to make a good analysis operation of data by participation with quality team, in addition to his role in helping management in planning, control, evaluation and taking decisions and analysis the reasons of an internal failure in deep and detail way to reduce this cost over time, reaching to the requested quality goals by the management.
Keywords
conformity costs
Nonconformity Costs.
Quality Costs
Abstract
هدفت الدراسة الى تقييم تكاليف الجودة لكلية الادارة والاقتصاد في جامعة الانبار، وبيان أثر النزوح والتهجير على تلك التكاليف للفترة الزمنية من 2013 ولغاية 2017.
وقد تمثلت مشكلة البحث الرئيسة في مدى وجود ادراك لأهمية قياس تكاليف الجودة في مؤسسات التعليم العالي العراقية، وصولا الى امكانية وضع نظام الانتاج الخدمة التعليمية في تلك المؤسسات، ومن ثم قياس وتقييم تلك التكاليف، وقد تم استخدام الاسلوب التحليلي، واعتماد المنهج الاستقرائي والاستنباطي في تحليل واستخراج النتائج، فقد بينت الدراسة انخفاض في تكاليف الوقاية عام 2014 بنسبة 8.7% عن العام السابق، مما ادى لارتفاع تكاليف الفشل الداخلي اذ وصلت الى 89.9% من اجمالي تكاليف الجودة، ويعود السبب الرئيسي لارتفاع تكلفة الفشل لزيادة عدد الطلبة الراسبين، فقد وصل الى 138 طالبا للعام 2014، وفي عام 2016 ارتفعت كلفة الوقاية 1.6% عن العام السابق الا ان تكلفة الفشل الداخلي قد ارتفعت ايضا، وان السبب الرئيس يعود الى زيادة كلفة الطالب الفاشل اذ وصلت الى 3589063 دينار وهي اعلى تكلفة للفترة الزمنية محل الدراسة، وان هذه الزيادة مرتبطة بزيادة مصاريف الاندثار وتحديدا اندثار المباني، وكذلك بينت الدراسة عدم مسك سجلات خاصة بتكاليف الجودة والتي تعتبر الاساس في اعداد التقارير الخاصة بكلفة الجودة، بالإضافة الى افتقار فريق الجودة الى محاسب يختص بكلف الجودة، مما ولد ضعف في عملية التوثيق التفصيلي لتكاليف الجودة، والذي سيفقد الادارة القدرة على وضع الخطط المستقبلية بشكل سليم وبالتالي ضعف الرقابة على اداء الجودة، وكذلك عدم وجود وعي وادراك تام بأهمية تكاليف الجودة.
واوصت الدراسة بضرورة زيادة الوعي والادراك بأهمية تكاليف الجودة، وضرورة مسك سجلات واعداد تقارير الجودة لمتابعة ورقابة تكاليف الجودة للفترة المستقبلية وبيان اثر التغيرات فيها، مع ضرورة اشراك محاسب اداري في فريق او ادارة الجودة ليكون له القدرة على تجميع وتلخيص وتبويب البيانات التكاليفية المتعلقة بالجودة، لأجراء عملية التحليل السليم للبيانات بالاشتراك مع فريق الجودة، بالإضافة لدوره في مساعدة الإدارة في عملية التخطيط والرقابة والتقييم واتخاذ القرارات، وضرورة تحليل اسباب الفشل الداخلي بشكل معمق وتفصيلي لتخفيض هذه الكلفة مع مرور الزمن وصولا الى اهداف الجودة المطلوبة من قبل الإدارة.
وقد تمثلت مشكلة البحث الرئيسة في مدى وجود ادراك لأهمية قياس تكاليف الجودة في مؤسسات التعليم العالي العراقية، وصولا الى امكانية وضع نظام الانتاج الخدمة التعليمية في تلك المؤسسات، ومن ثم قياس وتقييم تلك التكاليف، وقد تم استخدام الاسلوب التحليلي، واعتماد المنهج الاستقرائي والاستنباطي في تحليل واستخراج النتائج، فقد بينت الدراسة انخفاض في تكاليف الوقاية عام 2014 بنسبة 8.7% عن العام السابق، مما ادى لارتفاع تكاليف الفشل الداخلي اذ وصلت الى 89.9% من اجمالي تكاليف الجودة، ويعود السبب الرئيسي لارتفاع تكلفة الفشل لزيادة عدد الطلبة الراسبين، فقد وصل الى 138 طالبا للعام 2014، وفي عام 2016 ارتفعت كلفة الوقاية 1.6% عن العام السابق الا ان تكلفة الفشل الداخلي قد ارتفعت ايضا، وان السبب الرئيس يعود الى زيادة كلفة الطالب الفاشل اذ وصلت الى 3589063 دينار وهي اعلى تكلفة للفترة الزمنية محل الدراسة، وان هذه الزيادة مرتبطة بزيادة مصاريف الاندثار وتحديدا اندثار المباني، وكذلك بينت الدراسة عدم مسك سجلات خاصة بتكاليف الجودة والتي تعتبر الاساس في اعداد التقارير الخاصة بكلفة الجودة، بالإضافة الى افتقار فريق الجودة الى محاسب يختص بكلف الجودة، مما ولد ضعف في عملية التوثيق التفصيلي لتكاليف الجودة، والذي سيفقد الادارة القدرة على وضع الخطط المستقبلية بشكل سليم وبالتالي ضعف الرقابة على اداء الجودة، وكذلك عدم وجود وعي وادراك تام بأهمية تكاليف الجودة.
واوصت الدراسة بضرورة زيادة الوعي والادراك بأهمية تكاليف الجودة، وضرورة مسك سجلات واعداد تقارير الجودة لمتابعة ورقابة تكاليف الجودة للفترة المستقبلية وبيان اثر التغيرات فيها، مع ضرورة اشراك محاسب اداري في فريق او ادارة الجودة ليكون له القدرة على تجميع وتلخيص وتبويب البيانات التكاليفية المتعلقة بالجودة، لأجراء عملية التحليل السليم للبيانات بالاشتراك مع فريق الجودة، بالإضافة لدوره في مساعدة الإدارة في عملية التخطيط والرقابة والتقييم واتخاذ القرارات، وضرورة تحليل اسباب الفشل الداخلي بشكل معمق وتفصيلي لتخفيض هذه الكلفة مع مرور الزمن وصولا الى اهداف الجودة المطلوبة من قبل الإدارة.
Keywords
تكاليف الجودة، تكاليف المطابقة، تكاليف عدم المطابقة.