Abstract
The current research is an attempt to apply of the knowledge creation theory in the Iraqi environment in general and the telecommunication ones in particular, the starting point of the goal chairman of the track and see the Structural foundations for process of knowledge creation, and to this end has been used descriptive and analytical approach based on deductive approach to derive hypotheses and according to the Objectivism theory. So Selected sample of workers in the Zian telecom/ General Administration of (72) personal to represent the research community's (174)Personal, and based on modeling of structural Equation Modeling ,partial least squares (SEM-PLS) in analysis of the results.
The research found that the process of knowledge creation in the respondent company affected by organizational factors as well as collective (team)factors, and individual factors had no role in it which impacted negatively on the impact of collective factors, and based on that recommended search the increased attention of senior management in the activation of individual factors for which achieves the creation of tacit knowledge.
The research found that the process of knowledge creation in the respondent company affected by organizational factors as well as collective (team)factors, and individual factors had no role in it which impacted negatively on the impact of collective factors, and based on that recommended search the increased attention of senior management in the activation of individual factors for which achieves the creation of tacit knowledge.
Keywords
collective factors
individual factors
Organizational Factors
The process of knowledge creation
Abstract
يمثل البحث الحالي محاولة لتطبيق نظرية خلق المعرفة في البيئة العراقية بشكل عام والاتصالات منها بشكل خاص، منطلقا من هدف رئيس لتتبع ومعرفة الاسس البنائية لعملية خلق المعرفة، وتحقيقا لذلك فقد استعمل المنهج الوصفي التحليلي معتمدا على المدخل الاستنباطي لاشتقاق فرضياته ووفق النظرية الوضعية(الموضوعية).
اختيرت عينة من العاملين في شركة زين للاتصالات/ الادارة العامة بلغت(72) فردا، لتمثيل المجتمع المبحوث البالغ (174) فردا، ومعتمدا على نمذجة المعادلة البنائية لطريقة المربعات الجزئية(SEM-PLS) في تحليل النتائج.
توصل البحث الى ان عملية خلق المعرفة في الشركة المبحوثة تتأثر بالعوامل المنظمية فضلا عن الجماعية، وان العوامل الفردية لم يكن لها دور في ذلك مما انعكس سلبا على اثر العوامل الجماعية، وبناءا على ذلك اوصى البحث بزيادة الاهتمام من الادارة العليا في تفعيل العوامل الفردية في الشكل الذي يحقق عملية خلق المعرفة الضمنية.
اختيرت عينة من العاملين في شركة زين للاتصالات/ الادارة العامة بلغت(72) فردا، لتمثيل المجتمع المبحوث البالغ (174) فردا، ومعتمدا على نمذجة المعادلة البنائية لطريقة المربعات الجزئية(SEM-PLS) في تحليل النتائج.
توصل البحث الى ان عملية خلق المعرفة في الشركة المبحوثة تتأثر بالعوامل المنظمية فضلا عن الجماعية، وان العوامل الفردية لم يكن لها دور في ذلك مما انعكس سلبا على اثر العوامل الجماعية، وبناءا على ذلك اوصى البحث بزيادة الاهتمام من الادارة العليا في تفعيل العوامل الفردية في الشكل الذي يحقق عملية خلق المعرفة الضمنية.
Keywords
عملية خلق المعرفة، العوامل الفردية، العوامل الجماعية، العوامل المنظمية