Abstract
The brainstorming is one of the techniques used increasingly in groups of decision
making, as it focuses on remembering what we know about a particular subject and
conjured up and take advantage of it, as it is directed to other technologies, as well as
a foundation to solve problems creatively and creator, as of which the share of
individuals working group ideas and knowledge and share it freely, and generate
ideas and answers to specific question.
It is noted that brainstorming sessions are only meetings to generate ideas and
proposals to solve a specific problem, these ideas adopted in the construction of that
enjoyed by workers of the knowledge and experience in their work and their
specialties, this knowledge that you'll find solutions to the problems raised in the
meetings of the brainstorming.
Therefore this study focused on determining the role of brainstorming in the
promotion of knowledge sharing among employees as it is through brainstorming
sessions, there will be a sharing of knowledge effectively, and aims to go out sharing
a host of solutions to one problem.
The study found a number of conclusions may be most important (and there are many
determinants that may impede the sharing of knowledge in the organization the
research sample, in particular the determinants of personal, cultural, and procedural)
and based on the conclusions have been proposed a number of recommendations
Perhaps the most important (need to focus on the meetings of the District Councils,
and workshops panel discussion, and discussions, and the scheduling of periodic and regular session, and the emphasis on a discussion of all problems and situations that
need to be a number of ideas and alternatives to solve, since it has a big role in
promoting knowledge sharing among workers in one section, and other divisions
within the College
making, as it focuses on remembering what we know about a particular subject and
conjured up and take advantage of it, as it is directed to other technologies, as well as
a foundation to solve problems creatively and creator, as of which the share of
individuals working group ideas and knowledge and share it freely, and generate
ideas and answers to specific question.
It is noted that brainstorming sessions are only meetings to generate ideas and
proposals to solve a specific problem, these ideas adopted in the construction of that
enjoyed by workers of the knowledge and experience in their work and their
specialties, this knowledge that you'll find solutions to the problems raised in the
meetings of the brainstorming.
Therefore this study focused on determining the role of brainstorming in the
promotion of knowledge sharing among employees as it is through brainstorming
sessions, there will be a sharing of knowledge effectively, and aims to go out sharing
a host of solutions to one problem.
The study found a number of conclusions may be most important (and there are many
determinants that may impede the sharing of knowledge in the organization the
research sample, in particular the determinants of personal, cultural, and procedural)
and based on the conclusions have been proposed a number of recommendations
Perhaps the most important (need to focus on the meetings of the District Councils,
and workshops panel discussion, and discussions, and the scheduling of periodic and regular session, and the emphasis on a discussion of all problems and situations that
need to be a number of ideas and alternatives to solve, since it has a big role in
promoting knowledge sharing among workers in one section, and other divisions
within the College
Abstract
بعد استمطار الأفكار واحداً من التقنيات المستخدمة بشكل متزايد في مجموعات اتخاذ القرارات، إذ يركز على تذكر ما تعرفه عن موضوع معين واستحضاره والاستفادة منه، إذ يعد موجها لتقنيات أخرى ، فضلا عن كونه الأساس لحل المشكلات بشكل خلاق ومبدع ، إذ من خلاله يتبادل الأفراد العاملون مجموعة أفكار ومعارف
ويتشاركون بها بحرية، ويولدون أفكار وإجابات عن سؤال محدد. ومن الملاحظ أن جلسات استمطار الأفكار ما هي إلا جلسات توليد أفكار ومقترحات لحل مشكلة معينة ، هذه
الأفكار يعتمد في بنائها على ما يتمتع به العاملون من معرفة وخبرة في مجال أعمالهم وتخصصاتهم، هذه المعرفة التي ستجد الحلول للمشكلات المطروحة في جلسات استمطار الأفكار. عليه فقد ركزت هذه الدراسة على تحديد دور استمطار الأفكار في تعزيز تقاسم المعرفة بين العاملين إذ أنه
ومن خلال جلسات العصف الذهني سيكون هناك تقاسم للمعرفة بشكل فعلي، ويهدف هذا التقاسم إلى الخروج بحملة من الحلول المشكلة واحدة. وقد توصلت الدراسة إلى جملة من الاستنتاجات لعل أهمها وجود العديد من المحددات التي قد تعيق تقاسم
المعرفة في المنظمة عينة البحث، وبالذات المحددات الشخصية، والثقافية والإجرائية وبناء على الاستنتاجات تم اقتراح حملة توصيات لعل أهمها ( ضرورة الاهتمام باجتماعات مجالس الأقسام ، والحلقات النقاشية والمكشات وتحديد مواعيد دورية ومنتظمة لانعقادها، والتأكيد على مناقشة كل المشكلات والحالات التي الحتاج إلى عدد من الأفكار والبدائل لحلها، إذ إن هذا الأمر له دور كبير في تعزيز تقاسم المعرفة فيما بين العاملين في القسم الواحد، والأقسام الأخرى ضمن الكلية الواحدة
ويتشاركون بها بحرية، ويولدون أفكار وإجابات عن سؤال محدد. ومن الملاحظ أن جلسات استمطار الأفكار ما هي إلا جلسات توليد أفكار ومقترحات لحل مشكلة معينة ، هذه
الأفكار يعتمد في بنائها على ما يتمتع به العاملون من معرفة وخبرة في مجال أعمالهم وتخصصاتهم، هذه المعرفة التي ستجد الحلول للمشكلات المطروحة في جلسات استمطار الأفكار. عليه فقد ركزت هذه الدراسة على تحديد دور استمطار الأفكار في تعزيز تقاسم المعرفة بين العاملين إذ أنه
ومن خلال جلسات العصف الذهني سيكون هناك تقاسم للمعرفة بشكل فعلي، ويهدف هذا التقاسم إلى الخروج بحملة من الحلول المشكلة واحدة. وقد توصلت الدراسة إلى جملة من الاستنتاجات لعل أهمها وجود العديد من المحددات التي قد تعيق تقاسم
المعرفة في المنظمة عينة البحث، وبالذات المحددات الشخصية، والثقافية والإجرائية وبناء على الاستنتاجات تم اقتراح حملة توصيات لعل أهمها ( ضرورة الاهتمام باجتماعات مجالس الأقسام ، والحلقات النقاشية والمكشات وتحديد مواعيد دورية ومنتظمة لانعقادها، والتأكيد على مناقشة كل المشكلات والحالات التي الحتاج إلى عدد من الأفكار والبدائل لحلها، إذ إن هذا الأمر له دور كبير في تعزيز تقاسم المعرفة فيما بين العاملين في القسم الواحد، والأقسام الأخرى ضمن الكلية الواحدة