Abstract
This article is concerned with studying Feldman\\\\\\\\\\\\\\\\'s method as an effective concept in our contemporary world. Feldman was born in 1924 in Bayonne، New Jersey، United States. He presented us with a set of skills in analyzing artistic work، and this method was not mentioned in all previous studies and research. The problem of criticizing artistic work is one of the modern topics in art that has preoccupied researchers because it is the most connected to science، and ever since the horizons of science and knowledge opened before humans، and human thought was serious about various literatures and arts، the critic was found and art education was found. In order to understand modern and contemporary arts and their methods and arts، we must Returning to the global critical heritage، we review it and study the stages of its development and the opinions of critics about it. That is، we study the history of criticism، which undoubtedly paved the way for the critical renaissance in the modern era. The research was devoted to four chapters، the first chapter of which included (the methodological framework for the research)، which contains a problem. Research and the need for it. In his research problem، the researcher sought to address the reflection of Feldman’s method in an educational program that was particularly evident in the drawings of contemporary artists in light of the following question:
What is the impact of Feldman’s method on developing artistic criticism skills among students at the Open Educational College? (The second chapter (theoretical framework) included four sections:
The first section: artistic criticism and its trends. The second topic: criticism and artistic education. The third section included. Feldman\\\\\\\\\\\\\\\\'s method of criticism (skills، intellectual and structural foundations) and the educational program. As for the third chapter (research procedures)، which was defined by (the research community، the research sample، the methodology used، the research tool، and sample analysis). The researcher reached a number of results in the fourth chapter، conclusions، recommendations and proposals. modern foundations and trends adopted in building educational programs followed in research procedures. There are conclusions، recommendations and proposals
What is the impact of Feldman’s method on developing artistic criticism skills among students at the Open Educational College? (The second chapter (theoretical framework) included four sections:
The first section: artistic criticism and its trends. The second topic: criticism and artistic education. The third section included. Feldman\\\\\\\\\\\\\\\\'s method of criticism (skills، intellectual and structural foundations) and the educational program. As for the third chapter (research procedures)، which was defined by (the research community، the research sample، the methodology used، the research tool، and sample analysis). The researcher reached a number of results in the fourth chapter، conclusions، recommendations and proposals. modern foundations and trends adopted in building educational programs followed in research procedures. There are conclusions، recommendations and proposals
Keywords
art criticism
critical skills
educational program.
Feldman's method
Abstract
يعنى هذا البحث بدراسة أسلوب فيلدمان بوصفه مفهوماً فاعلاً في أساليب النقد وتوظيفه في التربية الفنية، وإذ قدم فيلدمان لنا مجموعة من المهارات في تحليل العمل الفني وتجاوز مشكلة نقد العمل الفني وخاصة من الموضوعات والأشكال الحديثة في الفن التي شغلت الباحثين، ولكي نتفهم الفنون الحداثية والمعاصرة وأساليبها وفنونها، لا بد لنا من العودة إلى التراث النقدي العالمي، نطالعه وندرس مراحل تطوره. وقد احتوى البحث أربعة فصول، تضمن الفصل الأول منه (الإطار المنهجي للبحث) الذي احتوى مشكلة البحث والحاجة إليه، فكانت المشكلة تتمحور في الإجابة على التساؤل الآتي: (ما أثر أسلوب فيلدمان في تنمية مهارات النقد الفني لدى طلبة الكلية التربوية المفتوحة؟) فكان هدف البحث: التعرّف إلى أسلوب فيلدمان في تنمية مهارات النقد الفني. وكانت حدود البحث: دراسة أثر أسلوب فيلدمان في تنمية مهارات النقد الفني لدى طلبة الكلية التربوية المفتوحة (المنهج المقرر لمادة النقد الفني للكلية التربوية المفتوحة)، وزارة التربية مديرية تربية بابل/ الكلية التربوية المفتوحة- فرع جبلة، للعام الدراسي (2023-2024م).
واحتوى الفصل الثاني (الإطار النظري) للبحث أربعة مباحث، وهي:
المبحث الاول: النقد الفني واتجاهاته. والمبحث الثاني: النقد والتربية الفنية. وتضمن المبحث الثالث. أسلوب فيلدمان في النقد (المهارات والأسس الفكرية والبنيوية) والبرنامج التعليمي. أما الفصل الثالث (إجراءات البحث)، فقد تحدد بـ(مجتمع البحث، عينة البحث، المنهج المستخدم، أداة البحث، تحليل العينة). وتوصل البحث إلى عدد من النتائج في الفصل الرابع أهمها تم تحقيق هدف البحث من خلال بناء برنامج تعليمي بالاعتماد على عدد من الطروحات لعدد من التربويين والأساتذة وفقاً لسمات أسلوب (فيلدمان) على طبيعة مادة النقد الفني. ومن استنتاجات البحث قدرة البرنامج التعليمي لأسلوب فيلدمان وفاعليته في تنمية القدرات العقلية النقدية لدى الطلبة ومستواهم الدراسي إذا قيس بالأساليب والطرائق التقليدية الاعتيادية، وهذا يدلل على دور وأهمية البرامج التعليمية في العملية التعليمية، وانتهى البحث بالتوصيات والمقترحات. ومن ثم قائمة مصادر البحث وملاحقه.
واحتوى الفصل الثاني (الإطار النظري) للبحث أربعة مباحث، وهي:
المبحث الاول: النقد الفني واتجاهاته. والمبحث الثاني: النقد والتربية الفنية. وتضمن المبحث الثالث. أسلوب فيلدمان في النقد (المهارات والأسس الفكرية والبنيوية) والبرنامج التعليمي. أما الفصل الثالث (إجراءات البحث)، فقد تحدد بـ(مجتمع البحث، عينة البحث، المنهج المستخدم، أداة البحث، تحليل العينة). وتوصل البحث إلى عدد من النتائج في الفصل الرابع أهمها تم تحقيق هدف البحث من خلال بناء برنامج تعليمي بالاعتماد على عدد من الطروحات لعدد من التربويين والأساتذة وفقاً لسمات أسلوب (فيلدمان) على طبيعة مادة النقد الفني. ومن استنتاجات البحث قدرة البرنامج التعليمي لأسلوب فيلدمان وفاعليته في تنمية القدرات العقلية النقدية لدى الطلبة ومستواهم الدراسي إذا قيس بالأساليب والطرائق التقليدية الاعتيادية، وهذا يدلل على دور وأهمية البرامج التعليمية في العملية التعليمية، وانتهى البحث بالتوصيات والمقترحات. ومن ثم قائمة مصادر البحث وملاحقه.
Keywords
اسلوب فيلدمان، مهارات النقد، النقد الفني، برنامج تعليمي.