Abstract
Abstract
Assessing mathematical creative thinking skills and its relation to achievements in Math. For students at math department the present research aims at assessing the level of availability of critical thinking for fourth grade students at math department according to the sex variable (male and female). To know the satisfied significance difference between the male and female students and to assign the correlative relation and its strength toward this stage. The researcher put two hypotheses.
To verify this, aim the researcher has applied the research on random samples consists of (50) male and female students divided into (24) male students and (26) female students. The researcher has designs two instruments to verify the aim, i.e., a scale for assessing creative thinking which includes (30) items and an achievement test in math, which also include (30) items in a form of (MCQs). The discrimination power and level of difficulty are secured. The reliability of the test of creative thinking is secured by applying test and re-test and Cronbach’s Alpha and split halves. The test is also prepared by adapting the table of features and test map. The results of the test are analyzed by different statistical manners, (T. Test) for one sample and two samples by (Z. Test). the result show that there is a good level of creative thinking skills according to the sex variables and in favor to the female students and there is a strong correlative relationship between mathematical creative thinking and achievement in Math in favor to the research sample. The researcher put some recommendations and suggestions
Assessing mathematical creative thinking skills and its relation to achievements in Math. For students at math department the present research aims at assessing the level of availability of critical thinking for fourth grade students at math department according to the sex variable (male and female). To know the satisfied significance difference between the male and female students and to assign the correlative relation and its strength toward this stage. The researcher put two hypotheses.
To verify this, aim the researcher has applied the research on random samples consists of (50) male and female students divided into (24) male students and (26) female students. The researcher has designs two instruments to verify the aim, i.e., a scale for assessing creative thinking which includes (30) items and an achievement test in math, which also include (30) items in a form of (MCQs). The discrimination power and level of difficulty are secured. The reliability of the test of creative thinking is secured by applying test and re-test and Cronbach’s Alpha and split halves. The test is also prepared by adapting the table of features and test map. The results of the test are analyzed by different statistical manners, (T. Test) for one sample and two samples by (Z. Test). the result show that there is a good level of creative thinking skills according to the sex variables and in favor to the female students and there is a strong correlative relationship between mathematical creative thinking and achievement in Math in favor to the research sample. The researcher put some recommendations and suggestions
Abstract
ملخص البحث:
يهدف البحث الحالي للتعرف على قياس مهارات التفكير الابداعي الرياضي وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لمادة الرياضيات لدى طلبة الصف الخامس العلمي الفرع التطبيقي و لتحقيق أهداف البحث تبنى الباحث (( مقياس مهارات التفكير الإبداعي )) الذي اعده الباحث سعيد موسى البياتي 2005 والذي تكون من (30)فقرة بصيغته النهائية وايضاً قام الباحث ببناء اختبار التحصيل الرياضي الابداعي والذي تكون من (30)فقرة تقيس أسلوب (التذكر، الفهم ،التطبيق) واستعمل الباحث معامل ارتباط بيرسون و الاختبار التائي لعينة واحدة و لعينتين مستقلتين (منفصلتين)في عرض نتائج البحث وتحليلها ،
واوجد الباحث الخصائص السيكومترية كالصدق والثبات لاداه البحث ومن ابرز النتائج هي وجود فرق دال احصائيا في مهارات التفكير الابداعي الرياضي بحسب متغير الجنس ولصالح الإناث وإن هناك علاقة ارتباطية بين مهارات التفكير الابداعي الرياضي والتحصيل الرياضي لمادة الرياضيات لدى الطالبات (الإناث) على حساب الطلاب (الذكور) وتوصل الباحث الى الاستنتاج الاتي إن هناك مستوى جيد ومقبول من مهارات التفكير الابداعي الرياضي لدى افراد عينة البحث (طلبة الصف الخامس العلمي الفرع.
الكلمات المفتاحية: مهارات التفكير الإبداعي ,
يهدف البحث الحالي للتعرف على قياس مهارات التفكير الابداعي الرياضي وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لمادة الرياضيات لدى طلبة الصف الخامس العلمي الفرع التطبيقي و لتحقيق أهداف البحث تبنى الباحث (( مقياس مهارات التفكير الإبداعي )) الذي اعده الباحث سعيد موسى البياتي 2005 والذي تكون من (30)فقرة بصيغته النهائية وايضاً قام الباحث ببناء اختبار التحصيل الرياضي الابداعي والذي تكون من (30)فقرة تقيس أسلوب (التذكر، الفهم ،التطبيق) واستعمل الباحث معامل ارتباط بيرسون و الاختبار التائي لعينة واحدة و لعينتين مستقلتين (منفصلتين)في عرض نتائج البحث وتحليلها ،
واوجد الباحث الخصائص السيكومترية كالصدق والثبات لاداه البحث ومن ابرز النتائج هي وجود فرق دال احصائيا في مهارات التفكير الابداعي الرياضي بحسب متغير الجنس ولصالح الإناث وإن هناك علاقة ارتباطية بين مهارات التفكير الابداعي الرياضي والتحصيل الرياضي لمادة الرياضيات لدى الطالبات (الإناث) على حساب الطلاب (الذكور) وتوصل الباحث الى الاستنتاج الاتي إن هناك مستوى جيد ومقبول من مهارات التفكير الابداعي الرياضي لدى افراد عينة البحث (طلبة الصف الخامس العلمي الفرع.
الكلمات المفتاحية: مهارات التفكير الإبداعي ,