Abstract
This research aims at realizing the difficulties that face the teaching staff in the colleges of basic education -science departments- when using electronic type of teaching, knowing the differences in the responses of the research sample, in this work, depended upon variables of (university, degree, rank and service experience).
The researcher used descriptive approach and designed a from of questionnaire to collect the data, this questionnaire from was filled by (288) members of the staff of the above mentioned department in the Iraqi universities (Al-mustansiriya, Mosul, Babil, Diyala, Al-muthana, Summer, Misan, Wasit, Al-anbar, and Tikrit) in the year (2020-2021), after checking its stability and reliability, the researcher applied this approach among the mentioned staff using the (SPSS)statistical way for checking and analyzing the resulting data.
The results showed the following :
- From the staff point of view, the use of the electronic teaching faces (74.90%) of difficulties, These difficulties rang as follows; in the first degree comes the difficulties that are related to students, second; the difficulties related to evaluation and examination s, third; those that face the university administration , fourth; the difficulties that are concerned with the curriculum and fifth; the difficulties that have a concern with the teaching staff.
- At (0.05) statistical indicator, no differences of statistical values have been noticed among the responses of the above mentioned staff sample.
The results have been checked and analyzed and the researcher in traduced many recommendations and suggestions that many help in avoiding the above difficulties.
The researcher used descriptive approach and designed a from of questionnaire to collect the data, this questionnaire from was filled by (288) members of the staff of the above mentioned department in the Iraqi universities (Al-mustansiriya, Mosul, Babil, Diyala, Al-muthana, Summer, Misan, Wasit, Al-anbar, and Tikrit) in the year (2020-2021), after checking its stability and reliability, the researcher applied this approach among the mentioned staff using the (SPSS)statistical way for checking and analyzing the resulting data.
The results showed the following :
- From the staff point of view, the use of the electronic teaching faces (74.90%) of difficulties, These difficulties rang as follows; in the first degree comes the difficulties that are related to students, second; the difficulties related to evaluation and examination s, third; those that face the university administration , fourth; the difficulties that are concerned with the curriculum and fifth; the difficulties that have a concern with the teaching staff.
- At (0.05) statistical indicator, no differences of statistical values have been noticed among the responses of the above mentioned staff sample.
The results have been checked and analyzed and the researcher in traduced many recommendations and suggestions that many help in avoiding the above difficulties.
Keywords
Difficulties
E-Learning
The Teaching staff.
Abstract
هدف البحث التعرف الى " صعوبات استخدام التعليم الالكتروني من وجهة نظر اعضاء الهيئة التدريسية لأقسام العلوم في كليات التربية الاساسية " ومعرفة الفروق بين استجابات عينة البحث تعزى للمتغيرات (الجامعة، الشهادة، اللقب العلمي، سنوات الخدمة).
اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي، ولتحقيق اهداف البحث فقد تم بناء استبانة لجمع البيانات و وزعت على عينة البحث والتي تكونت من المجتمع كاملاً، وتكون مجتمع البحث من جميع اعضاء الهيئة التدريسية لأقسام العلوم في كليات التربية الاساسية في الجامعات العراقية (المستنصرية، الموصل، بابل، ديالى، المثنى، سومر، ميسان، واسط، الانبار، تكريت). للعام الدراسي (2020ـ2021) والبالغ عددهم (288) عضواً، اذ قامت الباحثة بتطبيق اداة الدراسة عليهم بعد تأكدها من صدقها وثباتها، ثم قامت الباحثة باستخدام الحزم الاحصائية (SPSS) لتحليل البيانات، وبينت نتائج البحث ما يلي :
- ان استخدام التعليم الالكتروني من وجهة نظر اعضاء الهيئة التدريسية يواجه صعوبات بنسبة (74.90%) وكان ترتيب هذه الصعوبات على النحو التالي، في المرتبة الاولى الصعوبات المتعلقة بالطلبة، في المرتبة الثانية الصعوبات المتعلقة بالتقويم، وجاءت في المرتبة الثالثة الصعوبات المتعلقة بالإدارة الجامعية، وجاءت في المرتبة الرابعة الصعوبات المتعلقة بالمنهج، في حين جاءت في المرتبة الخامسة الصعوبات المتعلقة بالتدريسيين.
- عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات استجابات اعضاء الهيئة التدريسية تعزى الى كل من متغير (الجامعة والشهادة واللقب العلمي وسنوات الخبرة).
وتم تفسير النتائج وقدمت الباحثة عدد من التوصيات والمقترحات التي تأمل ان تسهم في تذليل هذه الصعوبات.
اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي، ولتحقيق اهداف البحث فقد تم بناء استبانة لجمع البيانات و وزعت على عينة البحث والتي تكونت من المجتمع كاملاً، وتكون مجتمع البحث من جميع اعضاء الهيئة التدريسية لأقسام العلوم في كليات التربية الاساسية في الجامعات العراقية (المستنصرية، الموصل، بابل، ديالى، المثنى، سومر، ميسان، واسط، الانبار، تكريت). للعام الدراسي (2020ـ2021) والبالغ عددهم (288) عضواً، اذ قامت الباحثة بتطبيق اداة الدراسة عليهم بعد تأكدها من صدقها وثباتها، ثم قامت الباحثة باستخدام الحزم الاحصائية (SPSS) لتحليل البيانات، وبينت نتائج البحث ما يلي :
- ان استخدام التعليم الالكتروني من وجهة نظر اعضاء الهيئة التدريسية يواجه صعوبات بنسبة (74.90%) وكان ترتيب هذه الصعوبات على النحو التالي، في المرتبة الاولى الصعوبات المتعلقة بالطلبة، في المرتبة الثانية الصعوبات المتعلقة بالتقويم، وجاءت في المرتبة الثالثة الصعوبات المتعلقة بالإدارة الجامعية، وجاءت في المرتبة الرابعة الصعوبات المتعلقة بالمنهج، في حين جاءت في المرتبة الخامسة الصعوبات المتعلقة بالتدريسيين.
- عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات استجابات اعضاء الهيئة التدريسية تعزى الى كل من متغير (الجامعة والشهادة واللقب العلمي وسنوات الخبرة).
وتم تفسير النتائج وقدمت الباحثة عدد من التوصيات والمقترحات التي تأمل ان تسهم في تذليل هذه الصعوبات.
Keywords
صعوبات ، التعليم الالكتروني ، اعضاء الهيئة ال